eGospodarka.pl

eGospodarka.plPoradyPrawoPrawo konsumenckie › Termin instrukcyjny. Kto decyduje?


2015-08-03 20:55 autor: rzw

1 420 odsłon

Termin instrukcyjny. Kto decyduje?

Witam,

trochę poczytałem na temat właśnie tego pojęcia (termin instrukcyjny), ale nie potrafię znaleźć odpowiedzi na podstawowe pytanie, które zadam po przykładzie.

Przykład:

W regulaminie na dostarczanie jakiejś usługi, np. energia elektryczna, telefon, woda itd. jest zapisane:

"Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej. Dostawca jest zobowiązany rozpatrzeć reklamację bez zbędnej zwłoki w terminie nie dłuższym, jednak niż 14 dni od dnia złożenia w siedzibie przedsiębiorstwa lub dostarczenia reklamacji."

Ponieważ złożyłem reklamację, na którą nie otrzymałem odpowiedzi w terminie 14 dni uznałem, że reklamacja jest rozpatrzona pozytywnie. Jednak nie, dostawca twierdzi, że termin 14 dni to "termin instrukcyjny" i przekroczenie go nie stanowi domniemania pozytywnego rozpatrzenia reklamacji.

Zatem, kto decyduje, że dany termin jest instrukcyjny, a inny jest (chyba?) stanowczy?
Czy taki zapis w regulaminie nie jest w żaden sposób wiążący? Czy więc terminy opłat, które są w tymże regulaminie podane też są instrukcyjne?

I jak to się ma do tego o czym ostatnio głośno, czyli z art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej według, którego sprzedawca musi się ustosunkować do żądania kupującego w ciągu właśnie 14 dni? W sytuacji, gdy termin ten zostanie przez niego przeoczony, wtedy też taka reklamacja zostaje uznana.

Z góry dziękuję za odpowiedź,
Pozdrawiam

[ porady z tej kategorii ]


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • eXtreme9

    Dodano 2013-08-05 23:10 przez eXtreme9

    Wymiana produktu na wolny od wad. Od czego zacząć?

    Zakupiłem domek drewniany (ogrodowy). Od początku były problemy z jego budową,(krzywy dach, źle przybity gont, kolor), domek stoi niecałe 4 miesiące a już ma mnóstwo wypaczeń, szczelin między deskami, a sprzedawca zapewniał mnie, że drewno jest maksymalnie wysuszone. Gwarancje mam na 12 miesięcy od ...

  • nadruki.dragon

    Dodano 2013-11-13 19:08 przez nadruki.dragon

    Problem z klientem - zwrot po 10 dniach/wezwanie do uregulowania należności

    Witam,
    mam taki problem: jestem wspólnikiem spółki cywilnej i firma prowadzi działalność związaną z reklamą. Klient dnia 29.09.2013 zamówił towar robiony na zlecenie (krówki reklamowe) przez internet (mailowo), wcześniej wysyłając zapytanie z aukcji na allegro.
    Klient zapłacił za towar w 100%. Dnia ...

  • konto usunięte

    Dodano 2016-07-27 16:19 przez konto usunięte

    Odmowa przyjęcia reklamacji

    W sklepie Małpka Expres we Wrocławiu (ul. Niedzwiedzia 17), sprzedawca-kierownik sklepu nie przyjął zgłoszonej reklamacji 2-3 min od chwili zakupu napoju Frugo, w którym stwierdziłem przypuszczalnie obecność pleśni.Twierdził, że skoro napój został otwarty za progiem sklepu, to "mogę go sobie w dupę ...

  • konto usunięte

    Dodano 2013-07-23 11:48 przez konto usunięte

    Sprzedaż do Wielkiej Brytanii. Jaki jest termin składania reklamacji?

    Witam,
    Klient z Wielkiej Brytanii dokonał zakupu towaru od naszej firmy w styczniu tego roku. Po prawie pół roku twierdzi, że otrzymany towar jest innym niż zamawiany.
    Jaki jest termin składania reklamacji za niezgodność towaru w handlu zagranicznym?
    Pozdrawiam,
    A.

  • aggatta88

    Dodano 2013-11-02 21:22 przez aggatta88

    Czy mogę wygrać spór z nieuczciwym kupującym?

    Witam,
    sprzedałam sprzęt audio w portalu eBay klientowi z Anglii. Przesłałam kurierem paczkę do Klienta, ten wcześniej chociaż z dużym opóźnieniem przelał mi pieniądze. Klient odebrał przesyłkę i po 8 dniach od odbioru napisał mi wiadomość z żądaniem zwrotu pieniędzy ze względu na niezgodność przedm...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców? Część 2

    Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców? Część 2

    Jak już wskazywaliśmy w poprzednim artykule - zmiany, które weszły w życie od dnia 25 grudnia 2014 r. w zakresie obowiązków ciążących na przedsiębiorcach zawierających umowy sprzedaży z konsumentami wynikające z ustawy z dnia 30 maja ...

  • Zagubiony lub uszkodzony bagaż. Co robić?

    Zagubiony lub uszkodzony bagaż. Co robić?

    Sezon wakacyjnych wyjazdów już się rozpoczął. Wielu z nas poleci na urlop samolotem. Europejskie Centrum Konsumenckie i UOKiK podpowiadają, jak postępować, kiedy okaże się, że nasz bagaż nie doleciał lub został uszkodzony.

  • Konsument na urlopie. Czy wiesz za co i komu płacisz?

    Konsument na urlopie. Czy wiesz za co i komu płacisz?

    Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów może wpędzić nas w finansowe kłopoty. UOKiK ostrzega, że zanim skorzystamy z tego rodzaju usług, powinniśmy dokładnie zapoznać się z zasadami ich ...

  • W e-commerce w maju duże zmiany dla sprzedających

    W e-commerce w maju duże zmiany dla sprzedających

    Trzy unijne dyrektywy – 2019/770 (dyrektywa cyfrowa), 2019/771 (dyrektywa towarowa) oraz 2019/2161 (dyrektywa Omnibus) mają zostać implementowane do polskiego prawa w najbliższym miesiącu. Dotyczą one szeregu kwestii, w szczególności ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Prawo konsumenckie

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania