eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanse › Wyprowadzenie mieszkania z ewidencji działalności gospodarczej na cele prywatnego najmu


2016-12-09 15:03 autor: konto usunięte

3 318 odsłon

Wyprowadzenie mieszkania z ewidencji działalności gospodarczej na cele prywatnego najmu

Dzień dobry,

prowadzę jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, jestem podatnikiem VAT, rozliczam podatek dochodowy w formie podatku liniowego 19%, prowadzę książkę przychodów i rozchodów. Kilka lat temu nabyłem z małżonką mieszkanie. W 2014 roku mieszkanie to zostało wciągnięte do działalności i wpisane do ewidencji środków trwałych celem wynajmu. W kosztach rozliczana była tylko amortyzacja. Mieszkanie było wynajmowane: 1 pokój firmie (jako lokal użytkowy na biuro), 2 pokoje studentom na cele mieszkaniowe.

Od grudnia tego roku mieszkanie wycofałem z firmy i z ewidencji środków trwałych. Jaka procedura wyjęcia mieszkania obowiązuje w takiej sytuacji, jakim dokumentem należy zaksięgować taką operację? Czy wyjęcie mieszkania z ewidencji ma jakieś konsekwencje podatkowe, zarówno w podatku dochodowym jak i VAT. Jak teraz powinienem wystawiać faktury za wynajem lokali, wyczytałem, że jako osoba prywatna, będąca czynnym podatnikiem VAT, powinienem normalnie wystawiać faktury VAT, z tym, że za wynajem na cele mieszkaniowe ze stawką VAT „zw”, a dla firmy, która wynajmuje biuro ze stawką 23%.

Jak rozliczać te faktury, co z podatkiem dochodowym? Czy mogę się rozliczać w formie ryczałtu? A co w sytuacji, kiedy będę chciał sprzedać mieszkanie? Bardzo proszę o interpretację, ogrom informacji na ten temat w poradnikach i serwisach internetowych nie pozwala mi na wyciągnięcie jednoznacznych wniosków odnośnie mojej sprawy.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2016-12-14 07:25 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Przepisy nie wskazują, na podstawie jakiego dokumentu należy wyprowadzić środek trwały z firmy. Można w tym celu sporządzić stosowny protokół.
    Ponieważ mieszkanie w dalszym ciągu będzie służyć czynnościom opodatkowanym VAT - na tle tego podatku wycofanie go z firmy i przeznaczenie na najem prywatny nie wywołuje skutków podatkowych.

    W podatku dochodowym w ramach firmy należy zaprzestać amortyzacji takiego mieszkania - jako że nie generuje ono przychodu, nie można rozpoznać też kosztów.

    Za wynajem nadal wystawiamy faktury. Można zmienić nazwę wystawcy na imię i nazwisko plus NIP (jako w zasadzie to nie firma obecnie wynajmuje, niemniej w dalszym ciągu jest Pan z tego tytułu czynnym podatnikiem VAT).
    Można rozliczać się ryczałtowo. Ponieważ jednak mieszkanie jest wspólne - proszę złożyć oświadczenie w US o tym, że przychody z najmu rozliczał będzie tylko jeden z małżonków. Takie zapisy dla bezpieczeństwa powinny też się znaleźć w nowych umowach najmu. W przeciwnym razie bowiem każdy z małżonków rozliczy przychód osobno (zarówno na potrzeby VAT jak i dochodowego).
    Ryczałt jest możliwy, o ile w terminie zostanie złożone odpowiednie oświadczenie.

    Sprzedaż mieszkania będziemy tutaj rozpatrywać jako sprzedaż w ramach majątku prywatnego a nie firmy.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • sylwek

    Dodano 2016-08-01 16:59 przez sylwek

    Zakup kamienia od rolnika

    Prowadzę kamieniarstwo, chcę kupić kamień polny od rolnika ryczałtowego na potrzeby działalności, konkretnie do ułożenia kostki.Czy mam wystawić fakturę VAT RR, czy jakiś inny dokument, aby wpisać w księgę przychodów i rozchodów jako koszt? Co z podatkiem VAT od tej transakcji? Jestem na księdze, na...

  • Wiechl

    Dodano 2016-04-25 19:57 przez Wiechl

    Zaokrąglenia VAT przy fakturze walutowej krajowej - przeliczenie EUR na PLN

    Witam,dla części odbiorców krajowych wystawiamy faktury sprzedaży w walucie EURO.Przy wyliczaniu wartości pozycji na fakturze oraz naliczeniu VAT, użytkowany przez nas system magazynowo-księgowy, wykorzystuje liczby bez zaokrąglenia (kilka miejsc po przecinku), zakrąglając je do dwóch miejsc po prze...

  • dl

    Dodano 2016-04-13 08:00 przez dl

    Faktura czynności zwolnione od podatku a podmiotowe zwolnienie od podatku

    Witam,planuję otworzyć działalność gospodarczą w zakresie napraw sprzętu komputerowego i podzespołów. Nie będę płatnikiem na zasadach ogólnych. Otóż sam będę prowadził księgowość. Osobą fizycznym będę wystawiał rachunki zwolnione podmiotowo z VAT, na żądanie fakturę zwolnioną podmiotowo z VAT. Do te...

  • gambol

    Dodano 2017-07-31 14:28 przez gambol

    Kiedy powinnam rozliczyć korektę faktury?

    W marcu, kwietniu i maju 2017 r. wystawiono faktury zawierające błędy rachunkowe, tj. źle wyliczono kwotę netto i kwotę VAT- u należnego z tytułu sprzedaży. Podatek VAT należny odprowadzony do US został nieznacznie zawyżony.
    W jaki sposób i w jakim okresie należy to skorygować? Czy wystawione faktu...

  • Stenia

    Dodano 2017-01-17 19:42 przez Stenia

    Przełom roku a ujęcie w kosztach faktur z różnymi datami

    Witam,mam fakturę kosztową z różnymi datami: wystawienia styczeń 2017, a sprzedaży 23.11.2016. Nadmieniam, że faktura uregulowana została w listopadzie 2016.Kiedy ująć w kosztach w KPiR i kiedy odliczyć z niej VAT?Drugi przypadek to faktura za czynsz z datą wystawienia i sprzedaży 5 stycznia 2017  -...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania