eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPodatkiVAT › Jak rozliczyć VAT przy dotacji?


2013-11-23 18:00 autor: Kate27

9 920 odsłon

Jak rozliczyć VAT przy dotacji?

Założyłam działalność gospodarczą, prowadzę KPiR, opodatkowanie na zasadach ogólnych, jestem VAT-owcem. Na rozpoczęcie działalności otrzymałam środki unijne z Kapitału Ludzkiego, działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Dofinansowanie dostałam w kwocie brutto.

Warunkiem jest, że nadpłacony VAT przeznaczę na rozwój firmy. Co to znaczy i jak mam to zapisać w KPiR? Będę kupowała różne rzeczy za środki z otrzymanej dotacji. Nie będę ich ujmować w KPiR, bo nie są moim Kosztem Uzyskania Przychodu. A co z VAT-em? Też mam go nie ewidencjować w KPiR i nie wykazywać w deklaracji VAT-7 jako VAT naliczony?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2013-11-23 18:53 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe DEKLAR Gliwice

    Można ewidencjonować w programie tyle, że nie wpisywać do księgi podatkowej. W związku z tym , że jest Pani czynnym podatnikiem VAT, zakupy należy wpisywać  do rejestrów Vat, na koniec okresu rozliczeniowego sporządzamy deklarację Vat i tu ma Pani prawo wystąpić o zwrot bezpośredni na rachunek bankowy.

    Kwotę zwrotu Vat z dofinansowania  Kapitał Ludzki przeznaczyć na pokrycie wydatków związanych z działalnością. 

    www.deklar.pl

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-23 21:06 autor odpowiedzi: Kate27

    Nie do końca rozumiem. Bo jeśli będe miała w miesiącu nadwyżkę VATu należnego nad naliczonym, to wpłacę ją do US.  W jaki więc sposób mam zainwestować ten nadpłacony VAT?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-24 06:51 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe DEKLAR Gliwice

    Z reguły w pierwsze miesiące prowadzenia działalności generują wydatki, przychody są jeszcze na niskim poziomie- stąd moja podpowiedź . Oczywiście, rozliczamy podatek Vat należny z podatkiem Vat naliczonym i różnice, albo odprowadzamy na konto US jeśli nastąpi nadwyżka Vat należnego,  albo przenosimy na następny okres, lub też występujemy z wnioskiem o zwrot bezpośredni- przy nadwyżce Vat naliczonego.

    www.deklar.pl

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-24 19:01 autor odpowiedzi: Kate27

    Rozumiem o co chodzi z Vat-em, i to kiedy mam go wpłacić do US lub kiedy ubiegać się o jego zwrot.

    Nie rozumiem tylko warunku, jak mam zainwestować w firmę nadpłacony Vat.

    Napisał Pan: Kwotę zwrotu Vat z dofinansowania  Kapitał Ludzki przeznaczyć na pokrycie wydatków związanych z działalnością.

    Przykładowo:

    dofinansowania netto dostałam 30 000 zł

    vat 6 900 zł

    czyli brutto dostałam 36 900 zł

    A więc jak wydam 30 000 netto, to tym samym odliczę jako Vat naliczony kwotę 6 900. Czyli rozumiem, że co miesiąc normalnie się rozliczam na druku Vat7 i albo wpłacam do US nadwyżkę Vatu należnego nad naliczonym albo dostaję zwrot lub przenoszę na następny okres nadzyżkę Vatu naliczonego nad naleznym, ale jednocześnie wiem, że te 6 900 to jest mój Vat nadpłacony i mam go zainwestować w firmę.  I teraz już bez żadnych dokumentów, po prostu na podstawie kolejnych faktur zakupu (zakupy te są na rozwój firmy), wydaję na to kwotę 6 900 netto.

    Czy dobrze rozumiem? Z góry dziekuję za cierpliwość :)

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-24 19:37 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe DEKLAR Gliwice

    TAK,  dobrze Pani myśli. Jeśli wyjdzie w rozliczeniu deklaracji VAT-7 ( rozumiem, że miesięcznie rozlicza się Pani  z VAT) nadwyżka podatku Vat naliczonego nad należnym ma Pani prawo wystapić o zwrot bezpośredni, tyle że musi być spełniony dodatkowy warunek musi wystąpić choćby minimalna sprzedaż opodatkowana - jeśli niema, to tylko pozostaje przeniesienie na następny okres i jeśli w następnym okresie wystąpi sprzedaż opodatkowana i mamy wysoki vat naliczony nad należnym występujemy o zwrot bezpośredni  w terminie najlepiej 60 dni
    Biuro Rachunkowe DEKLAR Gliwice zaktualizował/a odpowiedź 2013-11-24 19:39
    A zwrot przeznaznaczamy na  bieżącą działalność

    www.deklar.pl

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-24 19:48 autor odpowiedzi: Kate27

    Dziękuję za pomoc.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • syta

    Dodano 2014-07-03 12:07 przez syta

    Dotacja a VAT

    Witam,
    od czerwca 2014 prowadzę DG na zasadach ogólnych, jestem VAT-owcem. Na rozpoczęcie działalności otrzymałam dotację z programu 6.1.3 z urzędu pracy w wysokości 20000 zł brutto.
    Za dotacje kupiłam towar do sklepu na 10000 i za 10 000 wyposażyłam sklep. Nie chcę ubiegać się o zwrot VAT, ale zupe...

  • Verhlase

    Dodano 2017-09-07 12:54 przez Verhlase

    Dofinansowanie z UP. Środki trwałe a wyposażenie

    Witam,żona założyłą firmę. Otrzymała na ten cel 23 k dofinansowania z urzędu pracy, kupiła za to1. Derkę magnetyczną za 17500 zł2. Derkę elektryczną za 2000 zł3. Telefon służbowy za 2800 zł4. Pozostałe drobne sprzęty, w tym umowa o dzieło z osobą fizycznąMoje pytanie brzmi: czy obowiązkiem jest wrzu...

  • kala-kala

    Dodano 2014-09-22 19:31 przez kala-kala

    Dotacja z UE na rozpoczęcie działalności a rozliczenie VAT

    Witam,
    prosiłabym o wyjaśnienie odnośnie rozliczenia podatku VAT. Otrzymałam dofinansowanie w kwocie 40 000 zł ze środków unijnych w ramach PO KLP VI działanie 6.2 na zakup środków trwałych i wyposażenia. Jestem płatnikiem podatku VAT. Dodatkowo przez 6 miesięcy będę otrzymywała pomoc pomostową w kw...

  • paula213148

    Dodano 2013-12-04 22:51 przez paula213148

    Jaką formę opodatkowania wybrać?

    W lutym planuję otworzyć swój sklep z akcesoriami dla dzieci (zabawki, wózki, nosidełka, ubrania) oraz modą dla kobiet w ciąży. Koszty jakie będę ponosić to wynajem lokalu oraz kupno towaru na wyposażenie sklepu. Zastanawiam się, jaka forma opodatkowania będzie dla mnie najkorzystniejsza?
    To jest mo...

  • Anna9

    Dodano 2014-01-14 18:11 przez Anna9

    Nabycie środka trwałego WNT ,remanent likwidacyjny, a rozliczenie VAT

    Dzień dobry mam wątpliwości w następującej sprawie:
    Przedsiębiorca rozliczający się na podstawie PKPiR, opodatkowany na zasadach ogólnych według skali podatkowej, będący VAT-owcem.
    Rozliczenie podatku VAT na moment zakończenia, likwidacji działalności związane z wcześniejszym zakupem automatu ze śro...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii VAT

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania