eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPrawoPrawo pracy › termin wydania świadectwa pracy


2009-10-09 16:12 autor: wojciechw55

2 342 odsłon

termin wydania świadectwa pracy

Jaki jest termin wydania świadectwa pracy w przypadku wygaśnięcia umowy o pracę na czas określony. Ten sam pracodawca z pracownikiem przed wygaśnięciem ostatecznej umowy o pracę w okresie ostatnich dwóch lat, dwukrotnie zawierał umowę o pracę na czas określony (nie było między nimi żadnych przerw). Upoważniony przedstawiciel pracodawcy przed wygaśnięciem umowy określił, że świadectwo pracy zostanie wydane zwolnionemu pracownikowi w ciągu 14 dni od zwolnienia. W określonym przez pracodawcę terminie wydanie świadectwa pracy do chwili obecnej nie nastąpiło. Czy w opisanym przypadku doszło do naruszenia praw pracowniczych? Czy określenie terminu w art. 97par.1 Kodeksu pracy jako "niezwłocznie" może mieć jakieś odstępstwa, czy:cool::cool: jest w sensie prawnym terminem zawitym?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2009-10-12 19:37 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Świadectwo powinno być wydanej najpóźniej do 7 dni od ustania zatrudnienia.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-10-21 19:37 autor odpowiedzi: mia70

    Zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania pracodawca wydaje świadectwo pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy, w miejscu zatrudnienia pracownika.Jeżeli wydanie świadectwa pracy w tym dniu nie jest możliwe, nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi za pośrednictwem poczty albo doręcza je w inny sposób. Doręczenie powinno nastąpić na adres pracownika podany w aktach osobowych. Jeśli adres ten jest nieaktualny, pracodawca zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 28 października 1976 roku, I PZP 41/76, nie ma obowiązku ustalania nowego miejsca pobytu pracownika. W takiej sytuacji świadectwo pracy powinno trafić do akt osobowych pracownika.

    Pracodawca, który wbrew obowiązkowi nie wydaje świadectwa pracy, popełnia wykroczenie przeciwko prawom pracownika (art. 282 par. 1 pkt 3 k.p.). W przypadku niewydania świadectwa pracy w terminie pracownik może domagać się nakazania pracodawcy jego wydania przed sądem pracy. Może też dochodzić od pracodawcy naprawienia wyrządzonej w związku z tym szkody. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż sześć tygodni

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Prawo pracy

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania