eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPracaPozostałe: Praca › Praca dla firmy w Anglii albo Australii


2017-07-03 02:15 autor: robodobo

1 716 odsłon

Praca dla firmy w Anglii albo Australii

Dzień dobry,

proszę o udzielenie porady w następującej sprawie. Mieszkam od pięciu lat w Melbourne, Australii gdzie jestem zatrudniony w lokalnej filii globalnej korporacji.

Ostatnio pojawiła się możliwość przeprowadzki, kontynuacji zatrudnienia w korporacji, ale z mojego domu w Polsce. Jest to prace biurowa, a w czas pracy będą wchodziły również podróże służbowe do klientów w Europie.

Staram się zorientować jak wyglądają obowiązki pracodawcy z zagranicy oraz pracownika mieszkającego w Polsce w kwestii uiszczania opłat na ubezpieczenia społeczne oraz składki podatku dochodowego. 

W jednym ze znalezionych artykułów/porad poruszających te kwestie można się dowiedzieć, że: "W razie zawarcia umowy o pracę z pracodawcą spoza UE niemającym w Polsce siedziby ani oddziału pracodawca taki nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne za pracownika wykonującego pracę na terytorium Polski. Obowiązku takiego nie ma również pracownik, choć może on ubezpieczyć się dobrowolnie."

Jak należy rozumieć ten komentarz?
Czy przy zatrudnieniu przez australijską firmę jedyną obowiązkową opłatą, którą musi uiścić pracownik samodzielnie jest składka podatku dochodowego? 

Jak należy obliczyć składkę takiego podatku? Wynagrodzenie będzie w granicach 100 tys. AUD brutto rocznie, więc załapię się zapewne na 32% próg podatkowy.

Jeśli zdecydowałbym się na dobrowolne opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, jak należałoby obliczyć taką kwotę?

Alternatywnie istnieje również opcja aby formalnie zostać zatrudnionym poprzez filie firmy z siedzibą w UK. 

Rozumiem, że w tym przypadku, gdzie pracodawca jest z innego kraju w Unii Europejskiej zarówno firma jak i pracownik są zobowiązani do płacenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz podatek dochodowy, przy czym pracownik może przejąć ten obowiązek aby ułatwić formalności pracodawcy.

Tak wiec jeśli przyjmiemy 100 tys. zł jako całkowity koszt pracodawcy, wówczas moje rozumowanie jest następujące:

- przy zatrudnieniu z UK i opłaceniu wszystkich składek (koszty pracodawcy i pracownika) ok. 60% całego kosztu będzie pozostawać w kieszeni jako pensja netto (podobnie jak przy zatrudnieniu przez polskiego pracodawcę)

- przy zatrudnieniu z Australii i opłacaniu tylko podatku dochodowego albo kwota "X" pozostanie w kieszeni jako netto albo kwota "Y", gdy płacony jest podatek plus dobrowolne opłaty na ZUS przez pracownika. 

Jaka będzie wówczas kwota X oraz Y?

Generalnie staram się zrozumieć, które rozwiązanie będzie dla mnie finansowo korzystniejsze unikając kłopotów z Urzędem Skarbowym oraz ZUS. 

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Tomasz

[ porady z tej kategorii ]


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • paulina.m67

    Dodano 2017-07-29 15:35 przez paulina.m67

    Rozliczenie PIT w Polsce czy w Wielkiej Brytanii?

    Witam serdecznie, od stycznia br. pracuję na terenie Wielkiej Brytanii. W grudniu tego roku planuję powrót do Polski na stałe, więc wraz z końcem grudnia nastąpi rozwiązanie umowy. Od stycznia 2018 chciałabym podjąć pracę w Polsce lub otworzyć firmę. Jak wygląda w tej sytuacji rozliczenie podatku do...

  • geniagenia

    Dodano 2017-05-24 09:43 przez geniagenia

    Praca w Wielkiej Brytanii - sprostowanie PIT

    Witam,mój znajomy pracował w 2013 roku w Wielkiej Brytanii przez 2 miesiące (wakacje). Nie pracował w Polsce. Nie rozliczył się wtedy w Urzędzie Skarbowym. Czy rozliczyć się musi tylko w Polsce? Jak sprostować to w Polsce? Jaki druk?

  • kasiek

    Dodano 2017-04-17 10:50 przez kasiek

    Praca w Anglii i staż unijny w Polsce

    W roku 2015 do czerwca pracowałam w Polsce. W lipcu wyjechałam do Anglii i pracowałam tam do marca 2016 roku. Za rok 2015 rozliczałam się wypełniając PIT-36 z dochodów w Polsce i za granicą.Po powrocie do Polski zarejestrowałam się w Urzędzie Pracy i dostałam staż unijny. Nie dostałam żadnego Pit- u...

  • Kurzyk21

    Dodano 2017-03-27 16:12 przez Kurzyk21

    Praca za granicą i w Polsce. Jak rozliczyć?

    Witam,pracowałem w 2016 roku w polskiej firmie w delegacji we Francji i w angielskiej firmie przez agencję pracy. Nie wiem jak się rozliczyć w polskiej firmie, pracowałem od stycznia do sierpnia, a w angielskiej - dwa miesiące od 20 września do 20 listopada. W Anglii podatku nie miałem pobieranego w...

  • Daraya92

    Dodano 2017-03-03 17:42 przez Daraya92

    Rozliczenie podatku PIT-8C oraz zarobki z Anglii

    Witam,chciałabym się dowiedzieć, czy konieczne jest rozliczenie się z PIT-8C?W Polsce nie miałam żadnych dochodów za rok 2016. W grudniu 2016 pracowałam dwa tygodnie w Anglii. Dzwoniłam do urzędu, czy muszę rozliczać się z tych dochodów w Polsce? Pani z urzędu oświadczyła mi, że nie, jeśli nie miała...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Będzie trudniej o zwrot nadpłaty podatku z Holandii

    Będzie trudniej o zwrot nadpłaty podatku z Holandii

    Według danych CBOS Holandia to od kilku lat trzeci po Wyspach Brytyjskich oraz Niemczech, najchętniej wybierany kierunek emigracji Polaków. Według szacunków Euro-Tax.pl w 2015 roku holenderski fiskus ma zwrócić polskim pracownikom blisko 32 ...

  • Rozliczenie dochodów z Wielkiej Brytanii po brexicie

    Rozliczenie dochodów z Wielkiej Brytanii po brexicie

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w styczniu 2021 roku wywołało zmiany nie tylko w sferze celnej, ale i formalno-prawnej dotyczącej sytuacji osób fizycznych i przedsiębiorców uzyskujących przychody na terytorium UK. Czy dotyczy ...

  • Przedsiębiorca nie zawsze rozlicza w polskim PIT zagraniczne dochody

    Przedsiębiorca nie zawsze rozlicza w polskim PIT zagraniczne dochody

    Polski przedsiębiorca jest obowiązany rozliczyć się z fiskusem od całości swoich dochodów, włącznie z tymi osiągniętymi poza granicami RP. Czy zawsze jednak dochody spoza granic RP będą łączone z dochodami z działalności ...

  • Praca w Anglii: wynagrodzenie w polskim PIT-36

    Praca w Anglii: wynagrodzenie w polskim PIT-36

    Mimo że wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zbliża się dużymi krokami, nadal jest to kraj, w którym pracuje znaczna część naszych rodaków. Pensje są tam bowiem znacznie wyższe od krajowych. Czy dochody takie trzeba ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Pozostałe: Praca

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania