eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPodatkiPozostałe: Podatki › Jak obliczyć zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy z działalności gospodarczej?


2014-06-02 17:32 autor: konto usunięte

124 363 odsłon

Jak obliczyć zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy z działalności gospodarczej?

Potrzebuję do pracy zrobić symulację podatku dochodowego. Rozpoczęłam działalność w styczniu 2013 i za ten rok chcę obliczyć zaliczki miesięczne. Stawka podatku to 18%.

W styczniu przychody wyniosły: 7 132, a koszty: 13 083, składkę społeczną dopiero w lutym zapłacę), obliczyłam że w styczniu nie zapłacę podatku, bo dochód jest na minusie. 

W lutym osiągnęłam przychód: 26 973, a koszty: 20 753, składka społeczna to: 141,36, a zdrowotna: 225,38. Wyszło mi, że dochód po pomniejszeniu o składki społecznej wynosi: 6 079, czyli podatek wyniesie 6 079*18%=1 094, a po pomniejszeniu o składki zdrowotnej będzie wynosił: 869

W marcu przychody= 36 785, a koszty: 30 243, składka społeczna: 141,36, a zdrowotna 225,38, więc podatek wyniesie: 36 785 - 30 243 - 141,46=
6 401*18%= 11 152 - 225,38= 927

Jak mam obliczyć zaliczki za kolejne miesiące? Obliczając zaliczkę za luty mam zsumować przychody od stycznia do lutego i odjąć koszty od stycznia do lutego, a w marcu suma przychodów od stycznia do marca minus koszty od stycznia do marca i odjąć od tego składki społeczne od lutego do marca (bo w styczniu nie płaciłam)? Później składki zdrowotne też za luty i marzec zsumować? W kwietniu przychody za te 4 miesiące się bierze do obliczeń?

A co z sumą zapłaconych zaliczek w danym roku podatkowym, ile ona wynosi? Jest to suma wszystkich zaliczek (od stycznia do lutego), czy wartość zaliczki płaconej w grudniu? Dochód do zeznania rocznego też jakoś narastająco się bierze czy jak?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2014-06-02 19:11 autor odpowiedzi: Krystyna Dąbrowska doradca podatkowy

    Podatek na zasadach ogólnych rozlicza się w trakcie roku przyjmując przychód i koszty narastająco tzn dodając narastająci do miesiąca stycznia przychód i koszty  z następnych miesięcy ,Składki ( Zapłacone  w danym niesiącu ) też się dodaje kolejno do siebie ,  i odejmuje się  narastająco :

    Przykład

    styczeń  przychody wyniosły: 7 132, a koszty: 13 083, czyli  w styczniu była strata 5951 zł

    dodać luty przychód .    26 973,  koszty: 20 753

    Luty: 

     przychód narastająco   : 34105 koszty 33836 zł  dochód do opodatkowania to  269 zł 

    marzec : 36 785, a koszty: 30 243,czyli narastająco I -III

    przychód 70890 koszty 64079  dochód 6811  minus

    zapłacone składki zus II-III- 282,72  dochód do opodatkowania 6528,28 czyli 6528 zł razy 18%-556,02 kwota wolna( stała kwota co miesiąc ta sama )  = 6190,02 - składki zdrowotne II-III 450,76 należna zaliczka do US 239,26  czyli 239 zł

     i tak dalej  miesiąc do miesiąca . O Zaliczkę zapłaconą w miesiącu poprzednim pomniejsza si wpłatę za kolejny miesiąc np

    za III zapłacono 239  w kwietniu narastająco wychodzi 1000 zł  do zaplaty 1000-239 = 761 zł

    Patrycja

    konto usunięte skomentował/a odpowiedź 2014-06-02 20:00

    Dziękuję za pomoc. Mam jeszcze pytanie, w II odejmuję od dochodu do opodatkowania zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne za I, później wymnażam przez 18%, odejmuję 556,02 i odejmuję składki zdrowotne ze I? a w III nie powinno być: 6528*18% - 556,02=619,07 619,07-450,76= 168?? dla przykładu od IV do XII zaliczki wynosiły 1000 (dla łatwego liczenia), to suma zaliczek w ciągu roku wyniosła 9168 (w I i II nie płaciłam podatku, w III 168, a od kwietnia do grudnia po 1000, czyli 9000)???

    doradca podatkowy, Biuro Rachunkowe Praktyk s.c w lublinie

    Oceń odpowiedź 1 11

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-06-02 21:31 autor odpowiedzi: Krystyna Dąbrowska doradca podatkowy

    W lutym odejmuje Pani  składki  ubez społecznego  i zdrowotnego  należne za styczeń a zapłacone w lutym  potem dodaje pani do tej wielkości skladki za luty zapłaone w marcu  Mnie wychodzi 6811 dochodu za marzec styczeń , luty i marzec przychód - koszty za te miesiące = dochód

    dochód - składki społ  II-III*18%-556,02- składki zdrowotne wpłacone w  II i III

     zaliczki dok ładnie tak jak Pani pisze

    KsiegowyAmator skomentował/a odpowiedź 2015-02-06 22:45

    rozumując Pani tok myślenia skoro za I-III otrzymujemy dochód 6528 to 6528*18%=1175,04 1175,04-556,02(kwota wolna)=619,02 619,02-450,76(skł.zdr.)=168,26 czyli należna zaliczka wynosi 168 zł. A Pani napisała, że należna zaliczka wynosi 239. Skąd się to wzięło?

    doradca podatkowy, Biuro Rachunkowe Praktyk s.c w lublinie

    Oceń odpowiedź 2 6

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-06-02 22:05 autor odpowiedzi: konto usunięte

    dobrze, dochód w marcu wyjdzie 6811, a jak odejmiemny składki społeczne za styczeń i luty to będzie 6528. I teraz wymnażamy przez 18% i pomniejszamy o 556,02 i składki zdowotne za styczeń i luty. 

    A do zeznania rocznego jak obliczamy przychody i koszty? w styczniu wyniosły p=7132, k=13083; w lutym do przychodu z lutego dodajemy przychód ze stycznia i do kosztów tak samo? czyli w grudniu zsumujemy pzrychody od stycznia do grudnia? czy też jakoś narastająco?

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2015-05-18 01:05 autor odpowiedzi: Beata

    Polecam przygotowane przez serwis eGospodarka.pl kalkulatory zaliczki na podatek dochodowy:

    Zaliczka na podatek dochodowy - zasady ogólne

    Zaliczka na podatek dochodowy - podatek liniowy

    Imeska skomentował/a odpowiedź 2015-06-19 17:52

    Niestety ten kalkulator źle liczy bo liczy odliczając całość ubezpieczenia zdrowotnego zamiast tylko części podlegajej odliczeniu. Dodatkowo przykładowo licząc składkę za miesiąc maj odlicza zus za styczeń, luty, marzec, kwiecień i maj - a powinien do stycznia do kwietnia. Podsumowując - licząc tym kalkulatorem można mieć problem ze skarbówką bo np. zamiast podatku w wysokości 300 zł liczy 0!!! Potwierdzone info skonsultowane z księgową.

    eGospodarka.pl - Dział Podatkowy skomentował/a odpowiedź 2015-08-11 12:23

    Co do składki na ubezpieczenie zdrowotne, uzupełniliśmy opis, aby podawać owe 7,75%. Działanie takie stąd, że liczenie od drugiego końca, czyli z wartości składki obliczanie podstawy opodatkowania i następnie wyliczanie z niej 7,75% składki podlegającej odliczeniu może przynieść, co prawda nieznaczne, ale jednak, różnice przy zaokrągleniach. Nie każdy przy tym musi płacić składkę minimalną, nadto w jednym miesiącu ktoś może zapłacić składkę za kilka miesięcy, co dodatkowo komplikuje sytuację. Co do składek społecznych, kalkulator liczy prawidłowo, tylko zapewne user wpisuje złe wartości. Zgodnie z opisem bowiem należy podawać składki zapłacone w danym miesiącu, a nie należne za ten miesiąc. Przykładowo składkę za styczeń płacimy w lutym, zatem należy ją wpisać w kalkulatorze w miesiącu luty, a nie styczniu. Tym bardziej, że ktoś może mieć poślizgi w zapłacie i np. w maju zapłaci za rok ubiegły. Stąd takie, a nie inne zastosowane rozwiązanie.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2015-10-29 20:43 autor odpowiedzi: Myhus

    Witam serdecznie,
    Wątek troszkę zamarł ale mam nadzieję że ktoś mi jednak udzieli pomocy przy obliczniu zaliczki na podatek. Mam wątpliwości jeśli chodzi i koszty oraz uwzględnienie ubezpieczenia zdrowotnego. W październiku wystawiłąm faktury po 2 miesiąch bez jakiegokolwiek dochodu (sierpień i wrzesień nie wystawiona żadna faktura). Czy w związku z tym mogę w obliczaniu zaliczki za październik uwzględnić koszty jakie poniosłam w sierpniu i wrześniu - chodzi tu przede wszystkim o koszty związane z autem (paliwo, oleje, przegląd)? I czy mogę równeiż odliczyć od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne za lipiec i sierpień? Wyczytałam że nie można odliczać od podatku ubezp zdrowotnego jeśli wysokość podatku jest mniejsza niż składka ubezpieczeniowa (czyli nie może nam wyjść podatek ujemny). Czy to jest aktualne?

    Oceń odpowiedź 2 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2015-10-31 09:59 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Tak - nie może wyjść podatek ujemny, niemniej składka nie odliczona "przechodzi" do odliczenia na następne miesiące (ale tylko w ramach jednego roku).
    Co do zaliczania wydatków do kosztów, to dany wydatek nie musi wystąpić w tym samym okresie, w którym powstał przychód. Musi on jednak być związany z powstaniem tego przychodu. Tym samym jeżeli faktycznie zakupione paliwo czy inne wydatki służyły uzyskaniu obecnego przychodu, są kosztem jego uzyskania (przy czym księgujemy je na bieżąco co do zasady w dacie dokumentów - faktur, nie czekamy aż powstanie przychód). Jeżeli jednak związku z przychodem z firmy one nie wykazują (czyli np. samochodem jechaliśmy na wakacje, w odwiedziny do rodziny, po zakupy czy odwoziliśmy nim dzieci do szkoły), kosztu rozpoznać nie wolno.
    Przy liczeniu zaliczki można skorzystać z naszych kalkulatorów:
    http://www.podatki.egospodarka.pl/kalkulator/zaliczka-na-podatek-dochodowy
    http://www.podatki.egospodarka.pl/kalkulator/zaliczka-na-podatek-dochodowy-podatek-liniowy

    Proszę w nich wpisać w poszczególnych miesiącach uzyskane przychody oraz poniesione koszty jak i zapłacone składki (z tym że składkę na ubezpieczenie zdrowotne trzeba ograniczyć, do ZUS płacimy 9%, zaś odliczamy 7,75% podstawy jej naliczenia i to tę wartość należy podać w kalkulatorze), zaś należny w poszczególnych miesiącach podatek zostanie obliczony automatycznie.

    Myhus skomentował/a odpowiedź 2015-11-01 12:56

    Dziękuje ślicznie za wyjaśnienie :)

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-11 11:04 autor odpowiedzi: Damianz20

    Witam , W ramach prowadzenia działalności gospodarczej chodzi mi tu o transport , nie jestem ekspertem jesli chodzi o prowadzenie księgowości raczej będę potrzebował stałej pomocy , ale na etapie rozliczenia oraz przygotowania podłoża pod biznes , chce wyliczyć jakie środki zostaną pobrane przez instytucje państwowe . Przychód to 30000 zł paliwo koszt 10635,2 pracownik 6000 zł , viatol 700 zł , licencja 600 zł opłaty stałe 1500 zł , ocp 1000 zł , zabezpieczenie 2000 zł , koszty drogowe 1200 zł. Chciałbym zapytać przy tych kosztach i tym przychodzi ile fizycznie środków finansowych pozostanie mi do dyspozycji firmowych , na realizację inwestycji .

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Pozostałe: Podatki

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania