eGospodarka.pl

eGospodarka.plPoradyPodatkiPIT › Ulga za złe długi


2022-01-08 14:02 autor: becool8812

425 odsłon

Ulga za złe długi

Dzień dobry,
Prowadzę działalność na zasadzie samozatrudnienia, nie jestem vatowcem.

Firma, której wystawiałem faktury, 30.12.2021 złożyła do sądu wniosek o upadłość. Zalegają mi za faktury z końca października, listopada, grudnia oraz te które być może wystawię w styczniu, jeżeli będzie w ogóle sens. 90 dni przeterminowania pierwszej faktury minie pod koniec stycznia i kolejne będą się przeterminowały z każdym kolejnym miesiącem. Podatek za wystawione faktury niestety musiałem zapłacić. 

1. Czy za faktury wystawione 10/11/12.2021, kiedy jeszcze nie było wniosku o upadłość, mogę odzyskać podatek na zasadzie ulgi za złe długi?

2. Co z fakturą, którą wystawie w styczniu? Wtedy pewnie sąd zatwierdzi już wniosek o upadłość, czy tu można skorzystać z ulgi za złe długi?

3. Czy ten warunek upadłości/postępowania likwidacyjnego nadal obowiązuje czy został wycofany, bo podobno trybunał UE stwierdził, że jest ten zapis nie zgodny, ale czy został wycofany w polskich przepisach? Jeżeli nadal obowiązuje, to jak go interpretować? Kontrahent nie może być w stanie postępowania likwidacyjnego/upadłościowego na dzień wystawienia faktury, czy może na dzień w którym mija 90 dni od wystawienia faktury? Czy jeszcze jakoś inaczej? Kontrahent to spółka akcyjna, jeżeli to ma znaczenie.

4. Po 90 dniach faktury księguję jako faktury kosztowe, tak? Ale w miesiącu, w którym wystawiłem fakturę przychodową czy np. 90 dni za fakturę październikową mija w styczniu to koszty wpisuję na styczeń? Jeżeli tak, to rozumiem że podatek, który zapłaciłem teraz, odzyskam dopiero przy rozliczeniu pit za rok 2022?

[ porady z tej kategorii ]


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Podział spółki w Ordynacji podatkowej

    Podział spółki w Ordynacji podatkowej

    Ordynacja podatkowa w art. 93c wprowadza zasadę sukcesji generalnej w przypadku podziału osoby prawnej w sytuacji, gdy majątek osoby prawnej dzielonej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W takich przypadkach osoby prawne ...

  • Podatek dochodowy: podział spółki a przychody i koszty podatkowe

    Podatek dochodowy: podział spółki a przychody i koszty podatkowe

    Restrukturyzacje przedsiębiorstw są jednym z elementów ich funkcjonowania. Najczęściej jest to bardzo złożony proces wymagający analizy na płaszczyźnie wielu obszarów. Jednym ze sposobów restrukturyzacji działalności jest dokonanie ...

  • Zwrot kosztów dojazdu weterynarza prowadzącego firmę

    Zwrot kosztów dojazdu weterynarza prowadzącego firmę

    Przychody z tytułu zwrotu kosztów dojazdu lekarzom weterynarii prowadzącym w tym zakresie działalność gospodarczą, wyznaczonym przez Powiatowego Lekarza Weterynarii do realizacji zadań wynikających ze zleconych czynności, stanowią ...

  • Korekta przychodów z tytułu rozliczeń ryczałtowych

    Korekta przychodów z tytułu rozliczeń ryczałtowych

    Korekty do wartości rzeczywistych rozliczeń ryczałtowych należy ujmować w przychodach na bieżąco - w dacie wystawienia faktury korygującej. W takim przypadku nie mamy bowiem do czynienia z błędem czy pomyłką - uznał Dyrektor Krajowej ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii PIT

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania