eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanse › Usługi krawieckie a forma opodatkowania


2016-01-11 09:44 autor: Katarzyna91

19 117 odsłon

Usługi krawieckie a forma opodatkowania

Witam,

planuję rozszerzyć działalność gospodarczą (poprawki kawieckie) na usługi krawieckie. Dotychczas rozliczam się na ryczałcie. Chciałabym przejść na zasady ogólne i nie wiem czy zostać podatnikiem VAT czy nie?

Zastanawiam się czy nie będąc VAT-owcem, mogę odliczyć sobie wynajęcie lokalu? Chciałabym rozpocząć swoją przygodę z samodzielnym rozliczaniem, ale potrzebuję pomocy by ktoś mnie nakierował.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2016-01-12 09:00 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Zmiany formy opodatkowania należy dokonać do 20 stycznia. Co do VAT - tutaj można zrezygnować ze zwolnienia w dowolnym miesiącu. Wartość czynszu najmu będzie mogła być odliczona, niemniej wszystkie świadczone usługi będą objęte także tym podatkiem. Pytanie, czy nabywcami są firmy, czy osoby prywatne. W przypadku tych ostatnich bowiem przejście na rozliczanie VAT-u może nie być do końca opłacalne (chociaż jest tutaj tyle zmiennych, że trudno wypowiedzieć się jednoznacznie).

    Katarzyna91 skomentował/a odpowiedź 2016-01-12 09:12

    Dobrze zakładam że od tego roku rozliczam się na zasadach ogólnych prowadzę PKPiR i nie będę podatnikiem VAT. Ewidencje sprzedaży muszę prowadzić codziennie i po miesiącu czasu sumuję przychody i tworzę dokument rachunek czy faktura z.w, czy jakiś inny dokument ? A jeśli będę chciała świadczyc usługi na bazarkach, jarmarkach to wtedy potrzebna jest kasa fiskalna (wydaje mi się że nie ma obowiązku przy sprzedażach internetowych ale nie wiem jak jest ze sprzedażą na jarmarkach)? I czy korzystna byłaby ta forma rozliczania na zasadach ogólnych i z.w z vat - w w/w przypadkach ? Bo nie wiem co w przypadku kiedy klient poprosi o ''jakiś,, dokument sprzedaży...

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2016-01-15 07:26 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Wystawiamy nie rachunek czy fakturę, raczej dowód wewnętrzny, na podstawie którego zostanie ujęta sprzedaż bezrachunkowa w księdze.
    Skoro planuje Pani sprzedaż zarówno internetową jak i stancjonarną (na bazarze), to kasy fiskalnej raczej uniknąć się nie da. Mamy bowiem wtedy do dyspozycji jedynie limit 20 000 zł, który nie jest zbyt wysoki. Niemniej tak długo, jak nie zostanie on przekroczony (w skali roku), kasy mieć Pani nie musi.
    Przy sprzedaży dla osób prywatnych i takiej działalności na początku skorzystałbym ze zwolnienia z VAT. Większą część przychodu będą bowiem stanowić świadczone przez Panią usługi, a nie dokonane zakupy. Obciążając je dodatkowo VAT-em Pani oferta stanie się mniej atrakcyjna. Oczywiście VAT od czynszu najmu będzie mógł być odliczony gdy ten podatek będzie Pani rozliczać, niemniej czy skompensuje to ten, który trzeba będzie wykazać od usług.
    Proszę sobie zrobić prosty rachunek:
    Najpierw koszty i przychody liczyć w wartościach brutto, czyli otrzymywanych płaconych i odjąć od przychodów koszty - wynik to Pani dochód (oczywiście przed podatkiem dochodowym).
    Następnie tę samą czynność wykonać dla wartości netto. Można w uproszczeniu przyjąć, że stawki VAT wynosić będą 23%, zatem powyższe kwoty przychodów i kosztów proszę podzielić przez 1,23 i znowu dokonać odejmowania. Który wynik będzie większy? - dla wartości netto czy brutto?

    Dla przykładu
    Załóżmy że ponoszone miesięczne koszty to 1200 zł (w tym jest czynsz, kupowane materiały do świadczenia usług itd). Przychody ze świadczonych usług krawieckich wynoszą natomiast 3500 zł (czyli tyle płacą Pani klienci).
    W przypadku korzystania ze zwolnienia z VAT Pani dochód wyniesie:
    3 500 zł - 1 200 zł = 2 300 zł.

    Gdybyśmy teraz wybrali rozliczanie VAT.
    Wartość netto z 1 200 zł to: 1200 / 1,23 = 975,61 zł
    Wartość netto z 3 500 zł to: 3500/1,23 = 2 845,53
    Dochód wyniesie zatem: 2845,53 - 975,61 = 1 869,92
    Od zakupów odliczy Pani wprawdzie 224,39 zł VATu, niemniej od sprzedaży będzie Pani musiała go naliczyć w wysokości 654,47 zł, wksutek czego do urzędu skarbowego z tytułu tego podatku trzeba jeszcze będzie zapłacić 430,08 zł (oczywiście w VAT wszystko zaokrąglamy do pełnych złotych, niemniej liczby są małe, dlatego podałem z groszami).
    No chyba, że 3 500 zł w takim przypadku będziemy traktować jako przychód netto do którego zostanie doliczony VAT, niemniej wtedy klienci będą Pani musieli zapłacić  3500 x 1,23 = 4305 zł - co obniża atrakcyjność cenową Pani oferty.

    Tak jak pisałem, w przypadku, gdyby nabywcami byliby VAT-owcy (inne firmy rozliczające ten podatek), powyższa dopłata tego VAT-u nie robiłaby dla nich różnicy jako że go odliczą - stąd przy rozmowach pomiędzy firmami z reguły mówi się o wartościach netto (z pewnymi wyjątkami VAT jest neutralny). Zwykły konsument jednakże VAT-u nie odliczy bo nie ma od czego (to w nich jest ten podatek wymierzony) - dla niego ważna jest cena brutto a nie netto.

    Katarzyna91 skomentował/a odpowiedź 2016-01-15 11:09

    Dziękuje bardzo. Zarejestrowałam się jako nievatowiec. Proszę jeszcze tylko o informacje. Na czym polega uproszczona ewidencja na podstawie której potem wpisuje wszystko w PKPIR ?

    Katarzyna91 skomentował/a odpowiedź 2016-01-15 23:34

    Witam. Prosiłabym jeszcze o odpowiedzi na poniższe zagadnienia po dla mnie prowadzenie działalności pod kontem księgowości jest nowe. 1) co mogę wliczyć w koszty (wynajęcie lokalu ma być w netto czy brutto, pensje pracownika netto/ czy brutto, ZUS netto czy brutto, składka zdrowotna netto czy brutto, dwa telefony netto czy brutto, raty leasing netto czy brutto) i czy jest jakiś spis co mogę wrzucić w koszty, a czego nie mogę ? 2) Ogólnie nie wiem jak rozpocząć prowadzenie nie będąc vatowcem tzn. jak prowadzić ewidencje ? Czy prowadzę tylko ewidencje sprzedaży i zakupu ? (nie wiem co to ta ewidencja uproszczona przy małych obrotach firmy). Posiadam materiały (tkaniny) zakupione wcześniej jak wpisać je i czy do ewidencji czy od razu do KPiR Tak samo nie wiem jak z trzema maszynami zakupionymi na raty w leasingu jak je wpisać ? oraz posiadam cztery maszyny używane wcześniej w działalności ale na karcie podatkowej 3) Czy usługi/poprawki krawieckie/ sprzedaż będzie wszystko na 18% (zgłoszony dodatkowy lokal w sumie teraz będą 2) ? 4) Odnośnie środków trwałych mogą być to np. maszyny, komputery wszystko co będzie używane w działalności ponad rok ? A np. profesjonalne drogie żelazako będzie środkiem trwałym (jeśli tak to jak to wpisać) ? 5) Do czego służy konto firmowe ? czy tylko do opłacania składem ? chodzi mi o to co w przypadku gdy klient wpłaci mi pieniądze za towar? jak to zaksięgować? to będzie jako przychód ? Bardzo mi zależy na Pana odpowiedzi. Z góry bardzo dz...

    księgowa123 skomentował/a odpowiedź 2016-01-21 08:04

    Pani Katarzyno91: sądząc po zadawanych pytaniach jest Pani początkującą osobą w księgowości-nie wiem, czy jest Pani w stanie nadążyć za zmieniającymi się przepisami, no ale "do odważnych świat należy". W razie czego służę pomocą na priv x.log@poczta.fm Spróbuję odpowiedzieć na Pani pytania: 1) wliczać w koszty można wszystko, co jest związane z uzyskaniem przychodu --- np. lokal Pani musi wynająć, aby móc w nim prowadzić działalność gospodarczą (bez lokalu nie mogłaby Pani takich usług wykonywać) - skoro Pani nie jest podatnikiem VAT i nie może sobie go Pani odliczyć, to w koszty wlicza Pani cenę brutto wraz z Vatem. ---Jeżeli chodzi o pracownika, to w koszty wrzuca Pani wynagrodzenie brutto + narzuty na wynagrodzenia. Trzeba także dobrze je wyliczyć, aby poprawnie zaliczyć w koszty. ---cyt."ZUS netto czy brutto, składka zdrowotna netto czy brutto" - niestety nie ma ZUS-u w kwocie netto i brutto ... [ZUS społeczne - wrzuca się je w koszty lub odlicza od dochodu przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy] [ZUS zdrowotne - które odlicza się od zaliczki na podatek dochodowy w kwocie 7,75% a nie 9%-jak zostało zapłacone] ---telefony, kiedy były kupione? Jeżeli teraz Pani kupiła, to oczywiście kosztem jest cena brutto telefonów (amortyzacja jednorazowa) a także abonament, za który Pani dostaje zapewne fakturę na firmę. Oczywiście telefony muszą służyć działalności gospodarczej. ---raty leasingu także stanowią koszt w kwocie brutto, jeżeli Panie nie jest VATOWCEM - ...

    księgowa123 skomentował/a odpowiedź 2016-01-21 08:06

    Może więc jednak lepiej skorzystać z pomocy osoby, która się tym zajmuje za niewielką opłatą?

    księgowa123 skomentował/a odpowiedź 2016-01-21 08:57

    Pani pyta: cyt. " Czy usługi/poprawki krawieckie/ sprzedaż będzie wszystko na 18%" - przecież Pani nie zgłosiła się jako podatnik VAT ,więc także nie będzie Pani musiała wystawiać faktury VAT i opodatkowywać przychodu stawką VAT. Natomiast nabywane usługi, czy towary księguje Pani jako koszt w całej wysokości brutto. Stawka 18% dotyczy opodatkowania Pani na zasadach ogólnych - opodatkowany jest przychód z działalności (to nie jest stawka Vat) - dotyczy zaliczek na podatek dochodowy i rozliczenia rocznego. Maszyny i sprzęty wycenia Pani w wartości rynkowej i może Pani wprowadzić do firmy jako środki trwałe - na podstawie ich wartości rynkowej, chyba, że Pani dopiero teraz je zakupiła, to ich wartość jest podana na fakturze i w takiej wysokości się je wprowadza. Oczywiście można od nich dokonywać amortyzacji. Jeżeli chodzi o środki trwałe: środkiem trwałym są maszyny i urządzenia, które mają wartość powyżej 3500 – wtedy obligatoryjnie muszą być uznane środki trwałe, od których trzeba dokonywać odpisów amortyzacyjnych, gdyż jednorazowo w koszty nie mogą być zaliczone. Trzeba dobrać odpowiednią metodę i stawę amortyzacji narzuconą przepisami. Jeżeli chodzi o maszyny i urządzenia poniżej 3500 oczywiście może je Pani zaliczyć do środków trwałych (tak, żeby widniały w ewidencji-zawsze jest to bardziej przejrzyste dla firmy) i zamortyzować jednorazowo, czyli wrzucić w koszty w miesiącu przyjęcia do używania. Tworzy Pani dokument OT. Drogie żelazko może także widnieć w ewidencji...

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 4

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • Arthwys

    Dodano 2016-09-20 21:45 przez Arthwys

    Rozszerzenie zakresu działalności. Co w przypadku działalności finansowej?

    Witam,obecnie prowadzę działalność handlową na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Chciałbym rozszerzyć dziłaloność w zakresie finansów (kredyty banowe oraz pożyczki poza bankowe, w dalszym etapie ubezpieczenia). Z tego co wyczytałem dziłalaność finansowa może być prowadzona jedynie na zasadach ogó...

  • sisi13

    Dodano 2014-10-13 09:49 przez sisi13

    Jaka będzie forma opodatkowania dla rękodzieła?

    Dzień dobry, planuję założyć działalność zwiazaną z wykonywaniem ręcznie robionych zaproszeń, kart i albumów. Większość przedmiotów bedę wykonywać na zlecenie klienta, część będzie wytwarzana i sprzedawana np na serwisach aukcyjnych i portalach sprzedających rękodzieło. Zastanawiam się czy w przypad...

  • scarlett3

    Dodano 2015-08-26 17:18 przez scarlett3

    Czy trener personalny może być na ryczałcie?

    Rozpoczynam działalność jako trener personalny. Czy będę mogła korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu? Czy muszę rozliczać się na zasadach ogólnych? Jakie powinnam wybrać PKD? Czy 85.51Z?

  • Młoda Firma

    Dodano 2015-07-06 21:27 przez Młoda Firma

    Firma w Polsce a praca w Belgii

    Witam, mam taki mały problem, a już przeczytałem milion forumowych rad i nic z nich nie wynika.Zamierzam otworzyć działalność w Polsce, tzn. prace magazynowe i pracować w Belgii. Mam kilka pytań:1. Jaki rodzaj działalności jest najkorzystniejszy dla mnie tzn. zasady ogólne, ryczałt itd.?2. VAT-owiec...

  • konto usunięte

    Dodano 2015-03-07 09:52 przez konto usunięte

    Jaką formę opodatkowania wybrać?

    Witam ponownie,zamierzam założyć działalność, a dokładnie handel torebkami, biżuterią sztuczną na allegro. Składki ZUS będą peryferyjne. Towar zamierzam kupować od hurtowni.Tak więc moje pytanie jaką formą opodatkowania wybrać? Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, czy zasady ogólne? Jedyną rzecz...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania