eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPracaBHP › Powierzchnia podłogi na pracownika w pomieszczeniu stałej pracy


2020-02-16 15:52 autor: Maczelli

2 684 odsłon

Powierzchnia podłogi na pracownika w pomieszczeniu stałej pracy

Dzień dobry,

chciałbym rozwiać wątpliwości dotyczące pewnego pojęcia, z którym spotkałem się w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W dziale 3 - pomieszczenia pracy, rozdział 3, §19.2 napisane jest, że na każdego z "pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy", powinno przypadać co najmniej 2 m kwadratowej wolnej powierzchni podłogi.

Pomieszczenie, o którym piszę to miejsce pracy łącznie 13 osób, pracujących na zmiany 12-godzinne, w różne dni, bez podziału na sztywne brygady. W związku z tym zdarza się, że na jednej zmianie w tym samym czasie w pomieszczeniu przebywa np 6 osób, a czasami nawet  8-9 osób (oczywiście z zachowaniem definicji pomieszczenia stałej pracy, tj. przebywania powyżej 4 godzin w czasie pracy).

Pomieszczenie jest małe i budzące duże wątpliwości, czy zapewnione są przepisowe 2m kwadratowe wolnej powierzchni na każdego pracownika przebywającego jednocześnie w biurze. Czy w takim razie obliczając przypadającą na pracowników wolną powierzchnię należy do obliczeń wziąć pełną liczbę pracowników zatrudnionych w sekcji (13), czy pracowników przebywających danego dnia w pracy (np. 7, 8 czy 9).

Jak rozumieć pojęcie pracowników jednocześnie zatrudnionych korzystając z okazji, czy w pomieszczeniu stałej pracy, mając w obowiązkach pracę przy komputerze powyżej 4 godzin dziennie, pracodawca jest zobligowany do zapewnienia dla każdego pracownika oddzielnego stanowiska pracy z miejscem siedzącym?

Często bowiem zdarza się sytuacja, gdzie pracowników na zmianie jest np. 8, a stanowisk z komputerem koniecznym do pracy i miejscem do siedzenia jedynie 5, w związku z czym 3 osoby nie mają gdzie usiąść.

Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam serdecznie

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2020-02-17 17:30 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Praca stała to praca przez 4 h na zmianę. Za wszystko odpowiada pracodawca. Jezeli pracodawca nie potrafi zorganizować pracy dla pracownikówi na 5 stanowisk pracy i obsadza teoretrycznie 8 stanowisk, to powinien się zastanowić nad tym , w jaki sposób zarzadza personelem. Co robią 3 osoby bez stanowiska pracy??? Może sobie nabijają godziny???.
    Pytanie jest czysto akademickie, bo z ewidencji czasu pracy może sie okazać, że nie ma większej ilości pracowników niz miejsc pracy, lub każdy z nich robił coś innego.Bez poznania specyfiki pracy, stanowisk oraz ewidencji nie da sie jednoznacznie wypowiedzieć, kto ma rację. Przepisy to jedno a warunki i specyfika pracy to drugie. Warto wyważyć wszystkie za i przeciw. Mam na mysli warunki pracy, środki techniczne i technologczne pracodawcy oraz środki finansowe firmy na poradzenie sobie z tym problemem.

    GFX-Consulting www.gfx-consulting.pl

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • Neliel

    Dodano 2020-01-03 14:17 przez Neliel

    Przewożenie towaru w opakowaniach bezpośrednio na paleciaku

    Czy istnieje przepis stanowiący o zakazie przewożenia towaru na paleciaku bezpośrednio bez użycia palety?Dokładniej chodzi o to, czy istnieje możliwość przewożenia takiego towaru tj. opakowań w oryginalnie zapakowanych kartonach, które nie stanowią zagrożenia takiego, że paleciak może się przewrócić...

  • m3ggi3

    Dodano 2017-11-22 11:35 przez m3ggi3

    Wolna objętość pomieszczenia przypadająca na pracownika

    Witam,
    chciałabym zapytać, jak to jest z warunkami pomieszczenia pracy. W skrócie na każdego pracownika powinno przypadać co najmniej 13m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni. Wymagana wysokość pomieszczenia to 3m. Zastanawia mnie to 13m3. Powierzchnia min. 2m2 pom...

  • konto usunięte

    Dodano 2019-12-01 21:02 przez konto usunięte

    Zakres obowiązków pracownika biurowego

    Witam,jestem pracownikiem biurowym na stanowisku technicznym. Mam pewne wątpliwości dotyczących przepisów BHP. Z tego co się zorientowałem do moich obowiązków należy utrzymywanie ładu i porządku na swoim stanowisku pracy oraz jego otoczeniu, natomiast do obowiążków pracodawcy należy zapewnienie bezp...

  • Nikos90

    Dodano 2019-10-18 16:49 przez Nikos90

    Układanie gotowych paczek z wysokości pasa na wysokość podłogi

    Witam, pracuję na zmiany po 8 godzin na stanowisku stojącym, zajmuję się produkcją plastikowych worków. Posiadamy w pracy wózek ręczny elektryczny, którym podnosimy paletę i układamy na niej gotowe paczki by nie musieć się schylać co minutę. Paczki wypadają na wysokości pasa. Czy ten wózek jest obow...

  • dangun31

    Dodano 2018-10-27 15:58 przez dangun31

    Palarnia w miejscu pracy

    Cześć,metr od mojego biurka na magazynie powstała palarnia dla pracowników. Jestem osobą niepalącą i dym wylatujący z palarni źle na mnie wpływa (ból głowy, kaszel, przykry zapach w miejscu pracy).Pytałem się przełożonych czy istnieje możliwość przeniesienia biurka w inne miejsce i czy jest to zgodn...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii BHP

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania