Prowadzę działalność gospodarczą. Jestem czynnym podatnikiem VAT. 1.04.2014 r. nabyłem prawo do odliczenia 50% VAT od rat leasingowych za samochód.
Jak prawidłowo zaksięgować od strony podatku dochodowego oraz podatku VAT? Co zrobić z 50% kwoty VAT nie podlegającej odliczeniu? Dodać do kwoty netto czy brutto?
2014-05-19 20:56 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
w podatku VAT mamy pewną dowolność - można podać pełną wartość netto i ograniczyć jedynie odliczenie VAT-u, jak i podać już 50% ceny netto, co w efekcie da także 50% podatku VAT.
W podatku dochodowym najprościej rzecz ujmując proszę wpisać kwotę: brutto - odliczona część podatku VAT.
W programach księgowych różnie to wygląda. Podaje się przykładowo przy 23% stawce podatku połowę kwoty netto, co w efekcie wylicza także połowę kwoty VAT-u, zaś pod stawką np, npo czy innej podobnej podaje się resztę wartości, która ma zostać zaliczona w ciężar kosztów uzyskania przychodów (a więc pozostałych 50% wartości netto faktury + nieodliczony VAT).
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
Dodano 2014-02-07 15:26 przez halcia4
Witam,
prowadzę działalność gospodarczą (sklep). Jestem VAT-owcem i PKPiR. Chcę kupić nowy samochód, który będzie przeznaczony do działalności i prywatnie. Jak najlepiej: czy z homologacją ciężarową czy osobowy?
Zależy mi żeby odliczyć VAT od zakupu i później koszty paliwa (benzyna), eksploatacji ks...
Dodano 2014-04-16 16:27 przez Jerzy 12345
Prowadzę działalność gospodarczą i 2 lata temu kupiłem na firmę auto osobowe, które użytkuję w cyklu mieszanym (na działalność i prywatnie). Odliczyłem 60% VAT i amortyzuje auto miesięcznie w 60 ratach.
Czy w wyniku ostatniej nowelizacji VAT (po 1 kwietnia):
- Muszę skorygować raty amortyzacji (kied...
Dodano 2014-03-25 11:15 przez sylwek
W czerwcu 2010 r. zawarłem umowę leasingową na samochód osobowy tzw. z kratką, jest to Mercedes ML 350 z fabryczną homologacją ciężarową. Umowa została zarejestrowana w urzędzie skarbowym w 2011 r., do tej pory z rat leasingowych tego samochodu odliczałem pełen VAT.
Mam pytanie co po 1 kwietnia 2014...
Dodano 2014-01-04 12:17 przez maciek_88
Witam,
w 2011 roku kupiłem prywatnie samochód osobowy. Od 01.01.2014 rozpocząłem działalność gospodarczą i wprowadzilem auto na listę środków trwałych. Czy mogę dokonać przyśpieszonej amortyzacji (40%)?
Wiem, że koszt brutto paliwa stanowi koszty uzyskania przychodu, a jak wygląda to w przypadku czę...
Dodano 2015-05-26 19:37 przez ksywka1977
Witam!Mam następujące pytanie. Przez kilka lat prowadziłem własną firmę i zakupiłem samochód na firmę. Został odliczony podatek VAT. Auto mam już prawie 6 lat.W chwili obecnej moja działalność jest zawieszona. Auto zostało zamortyzowane w 100%.Chciałem wycofać auto z środków stałych z firmy i sprzed...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Jak rozliczyć w PIT i VAT odnalezione faktury kosztowe
Porządkując samochód czy biuro, niejednokrotnie zdarza się przedsiębiorcom odnaleźć faktury kosztowe sprzed kilku miesięcy. Powstaje wówczas pytanie - czy można je jeszcze zaksięgować? Szkoda tracić szansę na obniżenie podatku ...
Ujęcie duplikatu faktury kosztowej w kosztach podatkowych firmy
Koszty podatkowe ujmuje się na podstawie dowodów potwierdzających ich poniesienie. Tymi są m.in. faktury wystawione przez dostawców i towarów i usług. Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca dysponuje jedynie duplikatem takiego dokumentu? Kiedy go ...
Rozliczenie VAT od zakupu części samochodowych za granicą
Popsuł ci się samochód? Niekiedy części do jego naprawy trzeba sprowadzić z zagranicy. Gdy samochód jest firmowy, rozliczenie takiej transakcji następuje w sposób szczególny. Inaczej będzie, gdy auto popsuje się na trasie za granicą i ...
Duplikat faktury kosztowej w księdze przychodów i rozchodów
Zdarzenia gospodarcze w ewidencjach księgowych ujmujemy na podstawie dowodów księgowych. Tymi w przeważającej większości są faktury. Niekiedy dokument taki jednakże zaginie i wówczas przedsiębiorca występuje do sprzedawcy o wystawienie ...