eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanse › Likwidacja działalności jednoosobowej po ponad dwuletnim zawieszeniu


2014-01-17 10:29 autor: Gabriela76

23 262 odsłon

Likwidacja działalności jednoosobowej po ponad dwuletnim zawieszeniu

Od 1 kwietnia 2011 roku miałam zawieszoną działalność gospodarczą. Byłam płatnikiem podatku VAT. Minęły ponad dwa lata. Ostatnio otrzymałam z US zawiadomienie o wykreśleniu mnie z rejestru VAT. W dniu 16.01.2014 r. działalność została wykreślona z ewidencji działalności gospodarczej. Jakie mam teraz obowiązki? Czy będę musiała płacić podatek od likwidacji firmy? Czy mam obowiązek sporządzenia spisu środków trwałych i remanentu likwidacyjnego?

Bardzo proszę o odpowiedź.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2014-03-11 20:39 autor odpowiedzi: Krystyna Dąbrowska doradca podatkowy

    Tak , są takie obowiązki Zgodnie z art 14 ust 5 ustawy o VAT, podatnik ma obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, przy nabyciu których podatnik odliczył VAT i które nie zostały sprzedane.O dokonanym spisie z natury podatnik ma obowiązek zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego. Informację tę załącza się do deklaracji składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, podając ustaloną na podstawie spisu z natury wartość towarów i kwotę podatku należnego.Podstawę opodatkowania towarów objętych spisem z natury ustala się zgodnie z art 29a ust 2 ustawy o VAT. Jest nią zatem cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.odatnik likwidujący działalność gospodarczą musi złożyć formularz VAT-Z informujący naczelnika urzędu skarbowego o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.Podatnik rówbnież ma obowiązki w PIT - dla podatników opodatkowanych według skali podatkowej i podatkiem liniowym, stosowne w tym zakresie regulacje zawieraart 24 ust 3a updof.  W remanencie trzeba wykazać towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki, odpady, a także wyposażenie oraz środki trwałe i wartości niematerialne i prawne.Podatnik za ostatni miesiąc prowadzenia działalności zobowiązany jest do zapłaty zaliczki na podatek dochodowy. U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów zaliczkę tę należy ustalić od dochodu ustalonego zgodnie z art 24 ust 2 updof.

    doradca podatkowy, Biuro Rachunkowe Praktyk s.c w lublinie

    Oceń odpowiedź 8 8

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • Szejker877

    Dodano 2013-07-12 13:45 przez Szejker877

    Zamykanie działalności gospodarczej. Co zrobić ze sprzętem?

    Witam serdecznie,
    W niedługim czasie planuję zamknięcie firmy, która od pewnego czasu jest zawieszona. Starałem się doczytać w internecie jak wygląda procedura zamykania działalności w przypadku vatowców. Nie mam już środków trwałych (samochód sprzedany). Pozostał mi tylko sprzęt elektroniczny, któr...

  • Anna9

    Dodano 2014-01-14 18:11 przez Anna9

    Nabycie środka trwałego WNT ,remanent likwidacyjny, a rozliczenie VAT

    Dzień dobry mam wątpliwości w następującej sprawie:
    Przedsiębiorca rozliczający się na podstawie PKPiR, opodatkowany na zasadach ogólnych według skali podatkowej, będący VAT-owcem.
    Rozliczenie podatku VAT na moment zakończenia, likwidacji działalności związane z wcześniejszym zakupem automatu ze śro...

  • arcman

    Dodano 2017-01-24 17:36 przez arcman

    Likwidacja działalności - rozliczenie VAT

    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (architektura) i zastanawiam się nad jej zamknięciem. Jestem płatnikiem VAT. Jak wygląda sprawa ze sporządzeniem spisu z natury dla potrzeb podatku VAT? W jednym miejscu wyczytałem, że w spisie należy zamieścić tylko wszystkie środki trwałe i wyposażenie...

  • konto usunięte

    Dodano 2012-11-30 18:47 przez konto usunięte

    Zamkniecie działalności gospodarczej?

    Z dniem 31.12.2012 r chciałabym zamknąć działalność gospodarczą (w tej chwili jest zawieszona) jestem płatnikiem VAT. Moje pytania są takie:
    1. Czy zamykając z dniem 31.12.2012 muszę powiadomić US, że chcę przeprowadzić remanent likwidacyjny?
    2. Jak ująć materiały, które przed zawieszeniem działalno...

  • MMisio

    Dodano 2015-07-08 20:22 przez MMisio

    Zamknięcie działalności gospodarczej a auto ciężarowe

    Witam,w 2010 roku kupiłem auto ciężarowe z kratką (cena netto 45 tys. zł) na jednoosobową działalność gospodarczą z pełnym odliczeniem podatku VAT (10 tys. zł) i wpisałem na listę środków trwałych. Po 2 latach zawiesiłem działalność najpierw na rok, a potem na dwa lata. Po tym okresie działalność zo...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Zawieszenie i zamknięcie działalności: rekordowe statystyki sektora MŚP

    Zawieszenie i zamknięcie działalności: rekordowe statystyki sektora MŚP

    Minione lata były dla sektora MŚP prawdziwym wyzwaniem. Wybuch pandemii, wojna w Ukrainie, zwyżkujące koszty prowadzenia działalności gospodarczej czy dynamicznie rosnąca inflacja wywarły silny wpływ na kondycję polskich (i nie tylko) ...

  • Kasa fiskalna w remanencie likwidacyjnym firmy

    Kasa fiskalna w remanencie likwidacyjnym firmy

    Przedsiębiorca, który likwiduje firmę, a był czynnym podatnikiem VAT, musi pamiętać o sporządzeniu spisu z natury na dzień likwidacji na potrzeby tego właśnie podatku. Wykazuje się w nim wszystkie te towary, od których odliczył VAT, a ...

  • Gmina nie zapłaci VAT od opłat za dworzec autobusowy

    Gmina nie zapłaci VAT od opłat za dworzec autobusowy

    Pobieranie przez gminę opłat w postaci daniny publicznej za korzystanie przez firmy z przystanków komunikacyjnych nie jest opodatkowane VAT. Powyższe działanie jest bowiem przejawem wykonywania władztwa publicznego, zaś organ pobierający ...

  • Utrata prawa do zwolnienia w VAT w trakcie roku

    Utrata prawa do zwolnienia w VAT w trakcie roku

    Za przedsiębiorcami już połowa roku. Ci, którzy korzystają ze zwolnienia w VAT, powinni zacząć uważniej monitorować wartość sprzedaży. Przekroczenie 150 000 zł spowoduje u nich utratę prawa do zwolnienia, a co za tym idzie, zrodzi ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania