eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaZakładanie działalności › Firma na ryczałcie - parę pytan


2011-08-22 21:58 autor: kowalski0101

6 838 odsłon

Firma na ryczałcie - parę pytan

Witam, od września ruszam z firmą budowlaną. Jako formę opodatkowania wybrałem ryczałt ewidencjonowany i w związku z tym mam pare pytań:

1. Jeżeli wypełniłem dokument CEIDG i złożyłem go w Urzędzie Miasta to muszę jeszcze informować Urząd Skarbowy o tym, że zakładam księge ewidencji przychodów?

2. Na początek chcę być nie-vatowcem w związku z tym czy dobrze obliczam podatek należny do US:

WRZESIEŃ

Przychód 5000

5000-123,24(ub. społ) = 4876,76*5,5%(stawka ryczałtu=268,22- 209,58(skł zdrowotna podl.odliczeniu)= 58,64 <-- podatek należny do US

Przypuśćmy że w październiku osiągnę dochód 3000 to licze to analogicznie do września? Te przychody nie podlegają żadnemu sumowaniu?

3. Z tego co wiem chociaż mamy zasadę jednego okienka i tak trzeba zajrzeć do ZUS-u. W moim przypadku jeżeli zakładam firmę jednoosobową muszę wypełnić dokumenty:

- ZUS ZUA

-ZUS ZZA

- ZUS ZFA

- ZUS DRA

Czy oprócz tego jeszcze cos?

Dziękuje bardzo za odpowiedź:)

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2011-08-25 13:11 autor odpowiedzi: Marcin Siedlecki

    No więc może od początku szybkie szkolenie z otwierania i prowadzenia DG:

    Chcąc rozliczać się ryczałtem, trzeba przed rozpoczęciem działalności złożyć w urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w tej formie.

    Po rozpoczęciu DG robisz zgłoszenie do ZUS na druku ZUA. Do 10-dnia miesiąca następnego składasz deklarację DRA - tyle jeżeli chodzi o ZUS.

    W US rozliczasz się z ryczałtu do 20-go dnia miesiąca następnego. Ryczałt wyliczasz w następujący sposób:

    1. Od przychodu odejmujemy składkę społeczną

    2. Wynik mnożymy przez stawkę ryczałtu (mamy podatek)

    3. Od podatku odejmujemy 7,75% zapłaconej składki zdrowotnej

    4. Wynik trzeba wpłacić do US w tytule wpłaty wpisujemy PPE

    To w wielkim skrócie :)

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz

  • 2011-08-30 09:22 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Ze swojej strony dodam, że podatek zaokrąglamy do pełnych złotych, zaś składki ZUS za dany miesiąc co do zasady uwzględniamy w rachunku podatkowym miesiąca następnego. A to z uwagi na termin ich płatności - odliczyć możemy nie wcześniej, aniżeli zostaną one zapłacone.

    Ponadto jeżeli nie zatrudnia się pracowników, nie ma obowiązku co miesiąc wysyłania do ZUSu stosownego formularza - wystarczy przelać tylko pieniądze.

    Co do sumowania przychodu - następuje to dopiero w PIT rocznym.

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Zakładanie działalności

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania