2013-03-09 18:16 autor: wfirma.pl - księgowość online
7 123 odsłon
Do tej pory występowałem w roli eksperta. Jednak pracując nad oprogramowaniem do księgowości i wczytując w projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w podatkowej księdze przychodów i rozchodów związanych z wejściem w życie 3 ustawy deregulacyjnej. Mam pewne wątpliwości związane z kierunkiem przyjętym przez specjalistów w ministerstwie.
W nawiązaniu do zmian wynikających z ustawy deregulacyjnej, odnośnie zasady korekty kosztów z faktur niezapłaconych w ustawowo przewidzianym terminie – w jaki sposób powinna zostać ujęta owa korekta ?
Przykład 1. Przedsiębiorca w miesiącu styczniu nabył towary o określonej wartości (kol. 10 KPiR), z terminem płatności na koniec stycznia. Nie zapłacił za nie i w marcu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z niezapłaconych wydatków. W miesiącu marcu natomiast nie zakupił ani jednego towaru, poniósł wyłącznie koszty pozostałe (kol. 13 KPiR), związane z utrzymaniem firmy.
Pytanie: w jaki sposób ma pomniejszyć koszty w związku z art 24d, czy poza księgą przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy czy też bezpośrednio w księdze? Jeżeli w księdze to w której kolumnie, skoro brak jest podsumowania wydatków związanych z zakupem towarów i pozostałych kosztów ? Czy w takim wypadku korekta powinna zostać ujęta bezpośrednio w pozostałych przychodach ?
Przykład 2. Odwrotna sytuacja. Przedsiębiorca w miesiącu styczniu poniósł wydatki związane z funkcjonowaniem firmy (kol. 13), o określonej wartości z terminem płatności na koniec stycznia. Nie zapłacił za nie i w marcu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z niezapłaconych wydatków. W miesiącu marcu zakupił tylko towar (kol. 10).
Pytanie: w jaki sposób ma pomniejszyć koszty w związku z art 24d, czy poza księgą przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy, a jeżeli w księdze, to w której kolumnie?
Kolumny 10 i 13 KPiR nie sumują się, stąd pytanie czy wobec tego wydatek ujęty pierwotnie jako zakup towaru lub pozostały koszt mają być odjęte jedynie z kolumn, z których pochodzą a pozostała część ma zostać uwzględniona w pozostałych przychodach ? Nadrzędnym celem KPiR jest bowiem prawidłowe ujmowanie zdarzeń gospodarczych i ich oddzielenie od siebie.
W przypadku wprowadzenia korekt do kolumny 10 – towary, w jaki sposób będzie obliczana marża sklepu przez kontrolujących? KPiR nie będzie bowiem wiernym odwzorowaniem relacji pomiędzy wielkością zakupu towarów a ich sprzedażą. Czy bardziej właściwym postępowaniem nie byłoby ujęcie korekty poza KPiR, przy samym wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy ? Przy takim rozwiązaniu księga pozostawałaby rzetelna, z odwzorowaniem wielkości zakupu towarów, które w danej chwili znajdują się w sprzedaży.
2013-03-13 17:44 autor odpowiedzi: Krystyna Dąbrowska doradca podatkowy
doradca podatkowy, Biuro Rachunkowe Praktyk s.c w lublinie
2013-04-16 10:44 autor odpowiedzi: Elinkas1
Dodano 2013-04-15 13:39 przez konto usunięte
Witam! Rozliczam się w działalności metodą kasową, czy mnie też obejmuje korekta kosztów w przypadku niezapłaconych faktur?
Dodano 2013-01-08 10:04 przez konto usunięte
Rozliczam się w kpir. I otrzymałam fakturę korygującą koszty 04.12.2012 r. (błędne obciążenie w październiku). Jak ją prawidłowo zaksięgować i z jaką datą czy wrócić do października czy z datą grudniową?
Dodano 2013-07-07 23:51 przez ewelina b
Witam,
W czerwcu dostałam fakturę korygującą na minus za rachunek telefoniczny, data wystawienia jest też czerwcowa. Korekta dotyczy faktury z maja. Rozumiem, że VAT z tej korekty rozliczam w czerwcu, w dacie wystawienia, ale co z kosztem?
Czy korektę księguję w dacie pierwotnej faktury i koryguję k...
Dodano 2013-02-20 19:30 przez konto usunięte
Znalazłam fakturę kosztową z sierpnia 2012 r. Chcę ją ująć jeszcze do grudnia. Ponieważ minął już termin kiedy mogłam odliczyć VAT to czy mogę do KPiR wpisać kwotę brutto z faktury ?
Dodano 2013-02-19 17:09 przez waldi11
Fakturę za firmowy telefon otrzymuję pod koniec miesiąca, a termin płatności mija w miesiącu następnym, w którym też dokonuję płatności.
Proszę mi napisać czy ową fakturę księguję i wliczam w koszty uzyskania przychodu za miesiąc jej wystawienia, czy dopiero z datą dokonania płatności.
Dziękuję i po...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Ewidencja w PKPiR zakupu usług jak towarów czy materiałów
Mniejsze firmy na potrzeby rozliczania podatku dochodowego mogą prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jest to uproszczona księgowość (w stosunku do ksiąg handlowych). Księga ta składa się z kilkunastu kolumn, z których ...
Usługi podwykonawców w księdze przychodów i rozchodów
Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa m.in. na jakiej podstawie należy dokonywać zapisów w księdze oraz do których jej kolumn powinny trafiać odpowiednie wartości. Teoretycznie wszystko ...
Służbowe mieszkanie może nie stanowić kosztów podatkowych
W określonych sytuacjach zakup mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności. Kosztem w takim przypadku są oczywiście odpisy amortyzacyjne od jego wartości początkowej. Podatnicy próbują jednakże ...
Powrotna korekta kosztów w podatku dochodowym nadal występuje
Do końca 2015 r. podatnicy musieli stosować przepisy ustaw o podatkach dochodowych nakazujących dokonanie korekty kosztów w stosunku do tych zobowiązań, które do kosztów podatkowych zostały zaliczone, ale nie zostały uregulowane (czyli np. ...
2023-03-03 08:26
2023-03-02 12:57