eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanse › Usługi budowlane,a Wat


2008-02-15 18:40 autor: konto usunięte

2 926 odsłon

Usługi budowlane,a Wat

Proszę o pomoc.

Działalność opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,są to usługi budowlane remontowo-konserwacyjne ,oraz sprzątanie obiektów,świadczone dla wspólnot mieszkaniowych.Ponieważ usługa świadczona jest w charakterze ciągłym,fakturę VAT wystawiam ostatniego dnia miesiąca np.31.10.07 w tym też dniu ujmuję sprzedaż w Ewidencji Przychodów.W tej fakturze ujmuję usługi czyszczenia obiektów -opodatkowane22% stawką wat,oraz usługi budowlane opodatkowane 7% stawką WAT.Prowadziłam ewidencję sprzedaży wat,w której ujmowałam w jednym miesiącu całą sprzedaż,i też za ten miesiąc odprowadzałam należny wat zarówno od jednej jak i drugiej sprzedaży.Okazuje się,że popełniłam błąd,ponieważ Wat od usług budowlanych należało rozliczyć w miesiącu ,zapłaty,czyli w dniu obowiązku podatkowego,a ja odprowadziłam o miesiąc wcześniej.Moje pytanie,co mam teraz zrobić jak wybrnąć z sytuacji,która trwała ponad 2 lata.Dowiedziałam się,że żadna sankcja ze strony US mi nie grozi,ale czy muszę teraz sporządzić korekty,czy może zostawić tak jak jest.Ponieważ jeszcze nie rozliczony został m-c styczeń 2008r.,proszę podpowiedzieć jak mam teraz ujmować te faktury w rejestrze wat,przecież muszę je ująć w Ewidencji Przychodów w ostatnim dniu miesiąca ,czyli 31.12.2008r, wat za sprzątanie też w tym miesiącu w rejestrze sprzedaży wat,a jak na podstawie tej samej faktury ująć wat za usł.budowlane w rejestrze sprzedaży wat w m-c lutym/2008r.Nie wiem kto to był taki mądry,żeby tak utrudniać i tak gmatwać przepisy.Proszę o pomoc,z góry serdecznie dziękuję.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2008-02-15 20:42 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Co do zasady ten przepis miał ułatwić życie (aby nie płacić podatku VAT od tych usług, które nie zostały zapłacone). Ano wszystko zależy od tego, kiedy miała miejsce płatność za te usługi. Proszę się spytać urzędu czy musi Pan korygować deklaracje podatkowe. Obowiązek jednak powinien być rozpoznany prawidłowo i ja bym te deklaracje korygował.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-16 09:43 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Niestety, faktury trzeba będzie "dzielić" w rejestrze... ale może udałoby się po prostu od tej pory wystawiać dwie?

    Przy okazji - VAT należny od usług budowlanych rozliczamy albo w dniu zapłaty, albo 30 dni od momentu wykonania usługi, w zależności, która data jest wcześniejsza. Jeżeli płatność nastąpi później niż te 30 dni, i tak fakturę należy ująć w rejestrze w następnym miesiącu.

    A co do korekty - ja bym spytała w urzędzie. Z doświadczenia wiem, że niektóre nie wymagają korekty, bo to dla nich też dużo pracy ;-) a przy wcześniejszym odprowadzeniu podatku faktycznie żadne sankcje nie grożą.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-16 10:25 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Dziękuję za odpowiedż,zgodnie z poradą rozdzielę usługi do różnych faktur.Mam jeszcze jedną wątpliwość,ponieważ wszystkie f-ry dotyczą przychodów stycznia,to czy na fakturze dokumentującej sprzedaż usług budowlanych opisuję,że obowiązek podatkowy nastąpi w lutym,i na tej podstawie ujmuję w Rejestrze sprzedaży VAT,czy fakturę wystawiić w 3 egz.i na jednym z nich umiescić napis,że sporządzono ją tylko dla celów WAT.Przepraszam za marudzenie,ale dla mnie wcale to nie jest takie proste.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-16 11:01 autor odpowiedzi: konto usunięte

    To już jest kwestia czysto techniczna i każdy robi, jak mu wygodniej. Ale myślę, że wystarczy jedna kopia faktury i np. umieszczenie na niej numeru z rejestru VAT i numeru z ewidencji przychodów, np. VAT 01/02 (numer/miesiąc), EP 02/01...

    Proszę tylko pamiętać, że w razie sporządzenia 3 egzemplarzy faktury dwa z nich muszą być kopią, a tylko jeden oryginał.

    A opisywanie na kopii faktury momentu powstania obowiązku podatkowego nie jest wymagane przepisami, ale czasem się przydaje.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-16 12:59 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Pani Joanno,dziękuję za pomoc,teraz nareszcie wszystko jest zrozumiałe.Pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-21 12:56 autor odpowiedzi: bzik

    ja też mam z tym VATem problem ponieważ u moim przypadku niektóre FV sprzedaży za usł. budowlane są płacone w mies. wystawienia lub nasyępnym w wysokości np 95% a te 5 % usługobiorca płaci np za rok w ramach gwarancji zatrzymuje sobie te 5%. I teraz pytanie czy jeżeli FV jest wystaiona i zapłacona w 95% w tym samym miesiącu a VAT od tych 5 % mam zapłacić w następnym czy łączniew 100%. Bo nie będzie problemu jak f-ra będzie zapłcona w następnym miesiącu wtedy vat płacę w całości w mies. zapłaty.

    wiem że mój US chce korekty dekl. VAT. Czy będąc na ryczałcie do 2006 i bęąc podatnikiem VAT też musiałem patrzeć na termin płatności bo wydaje mi sie że pani która mi robiła dokum. VAT naliczała wg daty wystawienia FV bo wyciągów z banku jej nie dawałem

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-21 19:46 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Tak - nie ma znaczenia forma opodatkowania podatkiem dochodowym, to dotyczy wyłącznie podatku VAT.

    A jeżeli chodzi o pierwsze pytanie - czy chodzi o tzw. kaucję gwarancyjną? Jeśli tak, to VAT należy odprowadzić w całości w pierwszym miesiącu, kaucja to zupełnie odrębna sprawa, a fakturę traktuje się jak w całości zapłaconą.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-22 12:19 autor odpowiedzi: bzik

    O bardzo dziękuję Pani Joanno bo miałbym z tym niezły bigos, a może ma Pani jakiś przepis- artykuł-ustawę na to?

    I przy okazji jak należy obliczyć kwotę VAT-u na FV sprzedaży budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z częścią usługową (parter np sklepy itp. a piętra w górę jako mieszkania) czy można na całość zastosować stawkę 7% VAT

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-22 14:22 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Oj, przepisu na to to tak pod ręką nie mam, ale czytałam kiedyś interpretację... jeśli znajdę, to dam znać.

    A stawki VAT 7% nie można zastosować do całości usługi, jeżeli w budynku są lokale użytkowe. Trzeba podzielić - najlepiej w proporcji do powierzchni.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-22 14:36 autor odpowiedzi: bzik

    ok, dziekuję i czekam na ew. przepis

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania