eGospodarka.pl

eGospodarka.plPoradyFinanse osobisteEmerytury / Renty › Czy pracodawca może odmówić wydania RP-7?


2014-09-05 11:06 autor: angel123

6 363 odsłon

Czy pracodawca może odmówić wydania RP-7?

Czy pracodawca może odmówić wydania zaświadczenia RP-7? Pracowałam w latach 2004-2014 i podobno nie musi mi tego wystawiać.

Proszę o pomoc.

Kinga

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2014-09-05 14:11 autor odpowiedzi: mada22

    ..... gdyby odchodzący pracownik wystąpił z wnioskiem o wystawienie takiego dokumentu. W takim przypadku odpowiednie zastosowanie będzie miała ustawa z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, której wiele przepisów nakazuje płatnikom poświadczanie okresów zatrudnienia oraz wysokości wynagrodzeń osiąganych przez zatrudnione osoby. Jednym z nich jest art. 125 ust. 1 pkt 2, według którego pracodawcy zobowiązani są do wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości – w tym m.in. druku ZUS Rp-7. Przepis ten dotyczy również innych płatników składek, z wyłączeniem zleceniodawców, osób fizycznych zatrudniających pracowników, niewypłacających świadczeń chorobowych oraz płatników opłacających składki za siebie i osoby współpracujące.Nie oznacza to jednak, że ta grupa nie musi wypisywać odpowiednich zaświadczeń. Kolejny artykuł ustawy emerytalnej (125a) w ust. 3 stanowi bowiem, że płatnicy składek (tym razem bez wyjątku) zobowiązani są do wystawiania zaświadczeń o wysokości przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek, a także innych świadczeń, które uwzględniane są przy ustalaniu wysokości emerytury lub renty.
      Jeżeli więc zwalniany pracownik zażąda wydania zaświadczenia ZUS Rp-7, to na podstawie przepisów ustawy emerytalnej pracodawca nie może mu tego odmówić.

    Oceń odpowiedź 1 1

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • igorek

    Dodano 2013-08-06 12:33 przez igorek

    Ustalenie kapitału początkowego

    Za rok idę na emeryturę i nie wiem czy mam ustalony kapitał początkowy, chociaż w 1999 r. firma, w której pracowałam wysyłała do ZUS-u druki RP-7. Jak sprawdzić czy dane do kapitału są w ZUS-ie?

  • fiacik

    Dodano 2014-08-13 01:53 przez fiacik

    Jak uzyskać dokument ZUS Rp-7 ze zlikwidowanego zakładu pracy?

    W 1988 roku pracowałam w Kominacie Budowlanym w Gdyni. Mam tylko dokument umowy o pracę na czas określony. Do obliczenia kapitału początkowego potrzebuję ZUS RP-7 lub kserokopie kartoteki zarobkowej. Gdzie mogę otrzymać te dokumenty?

  • zula

    Dodano 2016-04-28 11:26 przez zula

    Czy ZUS może żądać od pracodawcy dokumentu Rp-7 za lata 1999-2015?

    Czy ZUS miał prawo przy ustalaniu podstawy wymiaru emerytury za lata 1999-2015 przyjąć wynagrodzenie minimalne mimo, że na indywidualne konto w ZUS od 1 stycznia 1999 przez program płatnik przesyłano deklaracje imienne zawierające wysokość wynagrodzeń pracownika, od których naliczano składki emeryta...

  • morin1949

    Dodano 2013-07-01 21:38 przez morin1949

    Uzyskanie dokumentu Rp-7, gdy firma już nie istnieje

    W okresie 1.09.75-31.09.76 odbywałem staż geodezyjny w OPGK Katowice. Firma obecnie nie istnieje, do kogo mam się zwrócić o wydanie dokumentu Rp-7?

  • Nadia16

    Dodano 2017-06-17 16:03 przez Nadia16

    Odmowa wystawienia RP7 i świadectwa pracy

    Witam,były pracodawca odmawia wystawienia RP-7 i świadectwa pracy, tłumacząc się tym, że akta osobowe pracowników są zatrzymane przez prokuraturę, co uniemożliwia wystawienia wyżej wymienionych dokumentów.Postępowanie toczy się już przez 9 lat. Co mam robić?Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Kontrola pracownika zdalnego - uprawnienia pracodawcy po 7 kwietnia

    Kontrola pracownika zdalnego - uprawnienia pracodawcy po 7 kwietnia

    Pracodawca będzie miał prawo przeprowadzać kontrole pracowników zdalnych - wynika z nowelizacji Kodeksu pracy, która wchodzi w życie 7 kwietnia. Eksperci z firmy inFakt wyjaśniają, w jakim zakresie i pod jakimi warunkami będzie to możliwe.

  • Regulamin pracy. Jakie kary grożą pracodawcom za naruszenia?

    Regulamin pracy. Jakie kary grożą pracodawcom za naruszenia?

    Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników mają obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy. Obowiązek ten może więc dotyczyć ponad 180 000 przedsiębiorstw w Polsce. W określonych okolicznościach spoczywa on także na firmach ...

  • Pracodawca może wnioskować do ZUS o kontrolę zwolnienia lekarskiego

    Pracodawca może wnioskować do ZUS o kontrolę zwolnienia lekarskiego

    Jak dowodzą badania zrealizowane przez Federację Przedsiębiorców Polskich (FPP), polscy pracodawcy są zadowoleni z efektywności i aktywności swoich podwładnych. Pracownicy w ostatnich latach dokładali starań, aby lepiej wykonywać swoje ...

  • Badanie trzeźwości a RODO

    Badanie trzeźwości a RODO

    Na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych pojawił się komunikat, w świetle którego pracodawcy nie mają możliwości samodzielnie przeprowadzać kontroli stanu trzeźwości pracowników. Podstawą takiego stanowiska jest art. 17 ustawy o ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Emerytury / Renty

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania