eGospodarka.pl

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanse › Środki trwałe - dofinansowanie z UP, a koszt uzyskania przychodu


2017-01-09 00:48 autor: patrycja12341

669 odsłon

Środki trwałe - dofinansowanie z UP, a koszt uzyskania przychodu

Witam,

mam pytanie odnośnie kosztów uzyskania przychodów przy zakupie sprzętu ze środków z dofianasowania z urzędu pracy. Czy zakup komputera o wartości 2000 zł może być kosztem uzyskania przychodu w przypadku sfinansowania zakupu przez urząd pracy (dofinansowanie z urzędu pracy dla osoby bezrobotnej na podjęcie działalności gospodarczej)?

Zakup środka trwałego, który jest sfinansowany przez urząd pracy nie może być koztem uzyskania przychodu, jednak wątpliwość powstaje przy zakupie urządzenia biurowego (komputer) o wartości 2000 zł. Ze względu na niską wartość (poniżej 3500 zł), nie zostanie on wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Czy w takim przypadku można skorzystać z odliczenia kosztu związanego z jego zakupem od przychodów?

Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź!

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2017-01-09 06:28 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Tak - jeżeli komputer nie zostanie zaliczony do środków trwałych - jego zakup będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

    patrycja12341 skomentował/a odpowiedź 2017-01-09 12:04

    Nawet jeśli jeśli wpisuje się w definicję środka trwałego zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych? Tzn zamierzam go używać w działalności przez powyżej rok (a nawet muszę, ponieważ nie mogę go sprzedać ani zlikwidować przed upływem roku, gdyż do tego zobowiązałam się w umowie z urzędem pracy). Być może niepotrzebnie komplikuję sprawę, jednak niewprowadzenie komputera do ewidencji środków trwałych ze względu na niską wartość powoduje, że nie jest on środkiem trwałym, a tylko wyposażeniem? Nawet jeśli zamierzam używać go w działalności dłużej niż przez rok? Z góry dziękuję!

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących. Doradca podatkowy, nr wpisu 12444

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-10 08:16 autor odpowiedzi: patrycja12341

    Nawet jeśli jeśli wpisuje się w definicję środka trwałego zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych? Tzn zamierzam go używać w działalności przez powyżej rok (a nawet muszę, ponieważ nie mogę go sprzedać ani zlikwidować przed upływem roku, gdyż do tego zobowiązałam się w umowie z urzędem pracy). Być może niepotrzebnie komplikuję sprawę, jednak niewprowadzenie komputera do ewidencji środków trwałych ze względu na niską wartość powoduje, że nie jest on środkiem trwałym, a tylko wyposażeniem? Nawet jeśli zamierzam używać go w działalności dłużej niż przez rok? Z góry dziękuję!

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-11 06:45 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Art.  22d. [Składniki majątku o wartości do 3500 zł] 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.2. Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

    szerzej tutaj: http://www.podatki.egospodarka.pl/46635,Niskocenne-wyposazenie-jako-srodki-trwale,1,65,1.html

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących. Doradca podatkowy, nr wpisu 12444

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-11 17:45 autor odpowiedzi: patrycja12341

    Rozumiem, że nie muszę wpisywać takiego zakupu do ewidencji środków trwałych i nie muszę stosować amortyzacji. Sam sposób amortyzacji nie decyduje o tym czy coś jest środkiem trwałym (tak przynajmniej mi się wydaje). Moje pytanie jednak dotyczy czegoś innego. Czy "niskocenne" (do 3500 zł) środki trwałe przestają nimi być tylko z tego względu, że nie wprowadzam ich do ewidencji środków trwałych. Jest to ważna dla mnie kwestia, gdyż wydatki na zakup środków trwałych nie mogą być kosztem uzyskania przychodu w przypadku gdy zostały sfinansowane przez urząd pracy. Chodzi zatem o określenie czy mogę uznać, że komputer o wartości 2000,00 zł, który z pewnością będzie używany w działalności dłużej niż rok (a więc co do zasady spełnia cechy środka trwałego), nie jest środkiem trwałym - czy nie będzie to nadużycie. Wówczas taki zakup stanowiłby koszt uzyskania przychodu. Dziękuję za dotychczasową pomoc, jednak nie do końca otrzymałam odpowiedź na moje pytanie. Mam nadzieję, że tym razem bardziej zrozumiale wytłumaczyłam na czym polega mój dylemat :)

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-16 16:00 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Gdy nie zostaną wprowadzone do ewidencji, nie będą uznane za środki trwałe. Równie dobrze za środek trwały można by uznać długopis, którym zamierzamy pisać 2-3 lata bo nam się podoba i będziemy w nim wkłady wymieniać, a kosztował zaledwie 3,50 zł
    Proszę pamiętać, że kosztem nie jest jedynie odpis amortyzacyjny dokonany od wartości początkowej środka trwałego sfinansowanej dotacją. A tutaj odpisów nie dokonujemy, a uznajemy koszt w dacie jego poniesienia, czyli z reguły dacie faktury dokumentującej zakup.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących. Doradca podatkowy, nr wpisu 12444

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-18 18:06 autor odpowiedzi: patrycja12341

    Bardzo dziękuję za odpowiedź - teraz juz jest wszystko dla mnie jasne.

    Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie środków trwałych, ale przypadek jest inny (tutaj chodzi o działalność mojego męża):
    Mąż rozpoczął dzialalność 16 lipca 2015 r. Prowadzi KPiR.
    We wrześniu 2014 roku zakupił części komputerowe (obudowa, płyta główna, procesor pamięć RAM) i ma paragon imienny na nie na łączną kwotę 2185,00 zł. Dodatkowo również w listopadzie 2014 r. zakupił kartę graficzną za kwotę 823,00 zł, ma na nią paragon, ale juz bez jego imienia i nazwiska.
    Czy w takim przypadku (paragon imienny oraz paragon bez danych nabywcy) miał prawo do odliczenia kosztów związanych z zakupem części z września oraz listopada 2014 w miesiącu kiedy otworzył działalnośc gospodarczą (lipiec 2015r,) jeśli postanowił, że będzie ich używał w działalności? Wprowadził wszystkie te części do ewidencji środków trwałych z dniem 16/07/2015, a jako wartość początkową wpisał poszczególne ceny tych części. Dodatkowo w lipcu 2015 juz w trakcie trwania działalności zakupił monitor (faktura już na firmę). Monitor wpisał na wyposażenie i odliczył koszt od przychodu. 
    Chciałabym się dowiedzieć:
    - po pierwsze czy prawidłowo zrobił odliczając koszty związane z częściami zkupionymi na paragony (w tym jeden bez jego danych) przed rozpoczęciem działalności?
    - po drugie czy powinien wszystko wpisać jako jeden środek trwały (zestaw komputerowy), a wartością powinna być łączna wartośc sprzętów zakupionych na paragony? 
    - po trzecie - jeśli powinien wszystkie te części wprowadzić jako jeden środek trwały- to w jaki sposób dopisać monitor zakupiony w trakcie trwania działalności? Również do zestawu komputerowego czy może pozostac na wyposażeniu?

    Z góry dziękuję za pomoc!

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-19 07:15 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Środek trwały jest jeden - czyli komputer. Musi być zdatny i kompletny do użytku. Jeżeli brakuje jakiegoś urządzenia niezbędnego do jego działania (np. monitora w przypadku komputerów stacjonarnych), to taki składnik majątku definicji środka trwałego nie spełnia.
    Organy podatkowe uważają, że paragon to za mało. W takim przypadku właściwsza wydawałaby się wycena rynkowa sprzętu i przyjęcie wartości szacunkowej.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących. Doradca podatkowy, nr wpisu 12444

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-23 22:20 autor odpowiedzi: patrycja12341

    Czy wycena rynkowa powinna być poparta jakimiś dowodami? Wątpię, by po 5 latach było możliwe dotarcie do takich wycen... Jeśli paragon jest listopada, a taka wycena powinna być z grudnia roku poprzedzającego wprowadzenie na środki trwałe, to błędem będzie napisanie wyceny w oparciu o ten właśnie paragon?
    Czy jeśli środkiem trwałym jest komputer, każdą dokupioną część składową należy wprowadzać do ewidencji przy tymże komputerze zwiększając jego wartość?
    patrycja12341 zaktualizował/a odpowiedź 2017-01-23 22:36
    I chciałam jeszcze dopytać o te paragony na części komputerowe - czy paragon imienny na męża też może być zakwestionowany? Czy mówimy tylko o paragonie, na ktorym nie ma danych męża?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • biolog91

    Dodano 2012-11-08 19:05 przez biolog91

    Czy środek trwały mogę wpisać jako koszt

    Witam! Mam pytanie czy mąż kupił wyważarkę powyżej 3.500 to wpisuje się jako środek trwały ale na tej samej fakturze widnieje jeszcze inny sprzęt za ok 3.000 to jako koszt czy jak wpisała bym to jako koszt jednorazowo to coś się stanie. Bardzo proszę o odpowiedź

  • maciek_88

    Dodano 2014-04-04 11:58 przez maciek_88

    Nowe zasady księgowania eksploatacji

    Witam,
    mam samochód osobowy na ewidencji. Wykorzystywany jest do celów służbowych i prywatnych. Od 1 kwietnia weszły zmiany odnośnie odliczeń VAT-u. Teraz mogę za naprawę, płyny, części, myjnię odliczyć połowę VAT-u. Czy drugą część zaliczam jako koszt uzyskanie przychodu w KPiR? Czy dobrze to rozum...

  • maciek_88

    Dodano 2014-02-17 13:40 przez maciek_88

    Ubezpieczenie auta a KUP

    Witam,
    posiadam auto na EŚT od 01.01.2014 (rozpoczęta działalność). Polisa ubezpieczeniowa obowiązuje od 10.2013, składkę miałem rozbitą na dwie raty. W marcu płacę drugą ratę. Czy mogę tą marcową opłatę zaliczyć w koszt uzyskania przychodu?
    Pozdrawiam

  • kasglo

    Dodano 2013-12-18 20:38 przez kasglo

    Dane na polisie OC a jej księgowanie w PKPiR

    Witam,
    prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, w której wykorzystuję samochód stanowiący środek trwały firmy. Ubezpieczając pojazd podałam tyko imię i nazwisko, a nie nazwę firmy. Czy mimo to mogę zaliczyć taki wydatek, jako koszt uzyskania przychodu? Co będzie dowodem księgowym, jeśli płatno...

  • dadzik

    Dodano 2013-10-15 16:23 przez dadzik

    Prowadzenie KPiR a dotacja

    Dzień dobry,
    otworzyłam DG z dotacji z PUP. Nie jestem VAT-owcem i rozliczam się na zasadach ogólnych. Chciałam zapytać, czy zakupy z dotacji powinnam wpisać w KUP? Gdzie wpisać wyposażenie, które nie przekracza 3500 zł netto, a gdzie uwzględnić wyposażenie poniżej 1500 zł? Czy nie będąc VAT-owcem m...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania

MENU
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.