![]() |
Dodano: 2016-01-11 09:44 Autor: Katarzyna91 Kategoria: Księgowość / Finanse
2016-01-12 09:00 eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Dobrze zakładam że od tego roku rozliczam się na zasadach ogólnych prowadzę PKPiR i nie będę podatnikiem VAT. Ewidencje sprzedaży muszę prowadzić codziennie i po miesiącu czasu sumuję przychody i tworzę dokument rachunek czy faktura z.w, czy jakiś inny dokument ? A jeśli będę chciała świadczyc usługi na bazarkach, jarmarkach to wtedy potrzebna jest kasa fiskalna (wydaje mi się że nie ma obowiązku przy sprzedażach internetowych ale nie wiem jak jest ze sprzedażą na jarmarkach)? I czy korzystna byłaby ta forma rozliczania na zasadach ogólnych i z.w z vat - w w/w przypadkach ? Bo nie wiem co w przypadku kiedy klient poprosi o ''jakiś,, dokument sprzedaży...
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
2016-01-15 07:26 eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Dziękuje bardzo. Zarejestrowałam się jako nievatowiec. Proszę jeszcze tylko o informacje. Na czym polega uproszczona ewidencja na podstawie której potem wpisuje wszystko w PKPIR ?
Witam. Prosiłabym jeszcze o odpowiedzi na poniższe zagadnienia po dla mnie prowadzenie działalności pod kontem księgowości jest nowe. 1) co mogę wliczyć w koszty (wynajęcie lokalu ma być w netto czy brutto, pensje pracownika netto/ czy brutto, ZUS netto czy brutto, składka zdrowotna netto czy brutto, dwa telefony netto czy brutto, raty leasing netto czy brutto) i czy jest jakiś spis co mogę wrzucić w koszty, a czego nie mogę ? 2) Ogólnie nie wiem jak rozpocząć prowadzenie nie będąc vatowcem tzn. jak prowadzić ewidencje ? Czy prowadzę tylko ewidencje sprzedaży i zakupu ? (nie wiem co to ta ewidencja uproszczona przy małych obrotach firmy). Posiadam materiały (tkaniny) zakupione wcześniej jak wpisać je i czy do ewidencji czy od razu do KPiR Tak samo nie wiem jak z trzema maszynami zakupionymi na raty w leasingu jak je wpisać ? oraz posiadam cztery maszyny używane wcześniej w działalności ale na karcie podatkowej 3) Czy usługi/poprawki krawieckie/ sprzedaż będzie wszystko na 18% (zgłoszony dodatkowy lokal w sumie teraz będą 2) ? 4) Odnośnie środków trwałych mogą być to np. maszyny, komputery wszystko co będzie używane w działalności ponad rok ? A np. profesjonalne drogie żelazako będzie środkiem trwałym (jeśli tak to jak to wpisać) ? 5) Do czego służy konto firmowe ? czy tylko do opłacania składem ? chodzi mi o to co w przypadku gdy klient wpłaci mi pieniądze za towar? jak to zaksięgować? to będzie jako przychód ? Bardzo mi zależy na Pana odpowiedzi. Z góry bardzo dz...
Pani Katarzyno91: sądząc po zadawanych pytaniach jest Pani początkującą osobą w księgowości-nie wiem, czy jest Pani w stanie nadążyć za zmieniającymi się przepisami, no ale "do odważnych świat należy". W razie czego służę pomocą na priv x.log@poczta.fm Spróbuję odpowiedzieć na Pani pytania: 1) wliczać w koszty można wszystko, co jest związane z uzyskaniem przychodu --- np. lokal Pani musi wynająć, aby móc w nim prowadzić działalność gospodarczą (bez lokalu nie mogłaby Pani takich usług wykonywać) - skoro Pani nie jest podatnikiem VAT i nie może sobie go Pani odliczyć, to w koszty wlicza Pani cenę brutto wraz z Vatem. ---Jeżeli chodzi o pracownika, to w koszty wrzuca Pani wynagrodzenie brutto + narzuty na wynagrodzenia. Trzeba także dobrze je wyliczyć, aby poprawnie zaliczyć w koszty. ---cyt."ZUS netto czy brutto, składka zdrowotna netto czy brutto" - niestety nie ma ZUS-u w kwocie netto i brutto ... [ZUS społeczne - wrzuca się je w koszty lub odlicza od dochodu przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy] [ZUS zdrowotne - które odlicza się od zaliczki na podatek dochodowy w kwocie 7,75% a nie 9%-jak zostało zapłacone] ---telefony, kiedy były kupione? Jeżeli teraz Pani kupiła, to oczywiście kosztem jest cena brutto telefonów (amortyzacja jednorazowa) a także abonament, za który Pani dostaje zapewne fakturę na firmę. Oczywiście telefony muszą służyć działalności gospodarczej. ---raty leasingu także stanowią koszt w kwocie brutto, jeżeli Panie nie jest VATOWCEM - ...
Może więc jednak lepiej skorzystać z pomocy osoby, która się tym zajmuje za niewielką opłatą?
Pani pyta: cyt. " Czy usługi/poprawki krawieckie/ sprzedaż będzie wszystko na 18%" - przecież Pani nie zgłosiła się jako podatnik VAT ,więc także nie będzie Pani musiała wystawiać faktury VAT i opodatkowywać przychodu stawką VAT. Natomiast nabywane usługi, czy towary księguje Pani jako koszt w całej wysokości brutto. Stawka 18% dotyczy opodatkowania Pani na zasadach ogólnych - opodatkowany jest przychód z działalności (to nie jest stawka Vat) - dotyczy zaliczek na podatek dochodowy i rozliczenia rocznego. Maszyny i sprzęty wycenia Pani w wartości rynkowej i może Pani wprowadzić do firmy jako środki trwałe - na podstawie ich wartości rynkowej, chyba, że Pani dopiero teraz je zakupiła, to ich wartość jest podana na fakturze i w takiej wysokości się je wprowadza. Oczywiście można od nich dokonywać amortyzacji. Jeżeli chodzi o środki trwałe: środkiem trwałym są maszyny i urządzenia, które mają wartość powyżej 3500 – wtedy obligatoryjnie muszą być uznane środki trwałe, od których trzeba dokonywać odpisów amortyzacyjnych, gdyż jednorazowo w koszty nie mogą być zaliczone. Trzeba dobrać odpowiednią metodę i stawę amortyzacji narzuconą przepisami. Jeżeli chodzi o maszyny i urządzenia poniżej 3500 oczywiście może je Pani zaliczyć do środków trwałych (tak, żeby widniały w ewidencji-zawsze jest to bardziej przejrzyste dla firmy) i zamortyzować jednorazowo, czyli wrzucić w koszty w miesiącu przyjęcia do używania. Tworzy Pani dokument OT. Drogie żelazko może także widnieć w ewidencji...
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.