Egospodarka.pl

Dodano: 2013-03-09 18:16 Autor: wfirma.pl - księgowość online Kategoria: PIT

Pomniejszenie kosztów związane z art 24d - trzecia ustawa deregulacyjna.

Do tej pory występowałem w roli eksperta. Jednak pracując nad oprogramowaniem do księgowości i wczytując w projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w podatkowej księdze przychodów i rozchodów związanych z wejściem w życie 3 ustawy deregulacyjnej. Mam pewne wątpliwości związane z kierunkiem przyjętym przez specjalistów w ministerstwie.

W nawiązaniu do zmian wynikających z ustawy deregulacyjnej, odnośnie zasady korekty kosztów z faktur niezapłaconych w ustawowo przewidzianym terminie – w jaki sposób powinna zostać ujęta owa korekta ?

Przykład 1. Przedsiębiorca w miesiącu styczniu nabył towary o określonej wartości (kol. 10 KPiR), z terminem płatności na koniec stycznia. Nie zapłacił za nie i w marcu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z niezapłaconych wydatków. W miesiącu marcu natomiast nie zakupił ani jednego towaru, poniósł wyłącznie koszty pozostałe (kol. 13 KPiR), związane z utrzymaniem firmy.

Pytanie: w jaki sposób ma pomniejszyć koszty w związku z art 24d, czy poza księgą przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy czy też bezpośrednio w księdze? Jeżeli w księdze to w której kolumnie, skoro brak jest podsumowania wydatków związanych z zakupem towarów i pozostałych kosztów ? Czy w takim wypadku korekta powinna zostać ujęta bezpośrednio w pozostałych przychodach ?

Przykład 2. Odwrotna sytuacja. Przedsiębiorca w miesiącu styczniu poniósł wydatki związane z funkcjonowaniem firmy (kol. 13), o określonej wartości z terminem płatności na koniec stycznia. Nie zapłacił za nie i w marcu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z niezapłaconych wydatków. W miesiącu marcu zakupił tylko towar (kol. 10).

Pytanie: w jaki sposób ma pomniejszyć koszty w związku z art 24d, czy poza księgą przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy, a jeżeli w księdze, to w której kolumnie?

Kolumny 10 i 13 KPiR nie sumują się, stąd pytanie czy wobec tego wydatek ujęty pierwotnie jako zakup towaru lub pozostały koszt mają być odjęte jedynie z kolumn, z których pochodzą a pozostała część ma zostać uwzględniona w pozostałych przychodach ? Nadrzędnym celem KPiR jest bowiem prawidłowe ujmowanie zdarzeń gospodarczych i ich oddzielenie od siebie.

W przypadku wprowadzenia korekt do kolumny 10 – towary, w jaki sposób będzie obliczana marża sklepu przez kontrolujących? KPiR nie będzie bowiem wiernym odwzorowaniem relacji pomiędzy wielkością zakupu towarów a ich sprzedażą. Czy bardziej właściwym postępowaniem nie byłoby ujęcie korekty poza KPiR, przy samym wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy ? Przy takim rozwiązaniu księga pozostawałaby rzetelna, z odwzorowaniem wielkości zakupu towarów, które w danej chwili znajdują się w sprzedaży.

UDZIELONE ODPOWIEDZI

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.