Egospodarka.pl

Dodano: 2010-01-03 23:43 Autor: przemek4net Kategoria: Auto w firmie

Wciagniecie auta prywatnego do srodkow trwalych a co gdy jest drugie auto

Witam

samochod osobowy (diesel bez homologacji) z 2000r wartosc realna 20tys, sprowadzony 2 lata temu (wartosc realna w PL okolo 30tys 2 lata temu) i wg umowy zakupu wartosc byla 3tys euro (tanio bo akcyza od pojemnosci > 2L byla wysoka... - zreszta dzis nie dokopie sie jakis potwierdzen tych wszystkich oplat rejestracyjnych w PL czy tablic przywozowych z DE - krotko: nie mam "papierow" na zwiekszenie wartosci z tych 3 tysE)

Auto poza mna ma wspolwlasciciela zone

Moja DG jest jednoosobowa, platnik vat, ksiazka przychodow i rozchodow, liniowy, rozl kwartalne

Czy fakt posiadania wspolwlasciciela ogranicza jakos wciaganie do ST takiego auta?

Moge??? jak sadze

1) robic kilometrowke i bez wciagania na firme liczyc koszta do limitu (duzo bede robil km a to diesel wiec troche rezerwy na koszty napraw, ubezpieczenia zostaje...)

2) przejac na firme *) - jaka wartosc przyjac do ST??? i poza kosztami dodatkowo amortyzowac wartosc

a) 3 tys E * kurs euro (ale dzisiejszy czy tamtejszy)

b) normalnie 20kola bo jezeli wartosc nie jest zawyzona wzgledem rynkowej to US nie dopytuje sie o fakture zakupu (nie szuka hakow)?

W jakiej formie moge odsprzedac ten samochod pozniej (w wersji powiedzmy po 3 latach za 10 kola- czyli po pelnej amortyzacji)?

a) faktura vat ze stawka zwolniony (co wpisac w "pozostale przychody"? 10 kola?)

b) zwykla umowa kupna sprzedazy??? (ale jak to "wypisac" z firmy??? DW z podpietu umowa sprzedazy?)

c) kombinowane: najpierw z firmy auto przekazuje znowu sobie prywatnie (w jakiej formie...DW?) a nastepnie sprzedac zalozmy za 10kola? (wpisac to jako pozostale przychody??)

- wersja kombinowana ma chyba taka zalete ze kupujacy nie musi wnikac (bo nie wie) w to ze auto bylo uzywane jako firmowka???

W mojej dzialalnosci (vat nie podlega bo to uslugi wewnatrzwspolnotowe) bede aktywnie (czasem i po 5 tys km w miesiacu) wykorzystywal samochod .. czy sa przeciwskazania aby miec w ST wciagniety samochod prywatny jak i jednoczesnie kupiony juz na firme drugi? Czy moze lepiej majac na firme kupiony drugi czasem "nabic" troche km prywatnym by majac wysoka kilometrowke moc wrzucic jakies tam naprawy prywatnego itp na firme? (czy US ma prawo zakwestionowac zasadnosc uzywania auta prywatnego gdy jest auto inne na firme)

Moja firma to powiedzmy Jan Kowalski ESOFCIK (siedziba w miejscu zamieszkania).. Czy moge zbierac faktury po prostu na Jan Kowalski (z nip ale bez ESOFCIK) by moc robic koszta w samochodzie w ST? i odwrotnie: majac samochod nie w ST (czyli prywatnie z kilometrowka) jak mialbym na fakturach Jan Kowalski ESOFCIK to normalnie moge to wliczac w koszta (gdy < kilometrowki)? Co z VATem od faktur (powiedzmy jakas naprawa - nie paliwo) na ESOFCIK przy aucie prywatnym?

*) jak formanie to zrobic? napisac kartke ze przekazuje na firme, podpiac to do dokumentu wewnetrznego, przyjac na srodki trwale i amortyzowac 40% liniowo (auto mam juz 2 lata)

Pozdrawiam,

przemek

UDZIELONE ODPOWIEDZI

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.