eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaWyposażenie › Jak ująć koszty przed rozpoczęciem działalności?


2013-11-18 18:23 autor: kazimiera

3 345 odsłon

Jak ująć koszty przed rozpoczęciem działalności?

W styczniu 2014 roku chcę uruchomić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych (PKPiR). Będzie to działalność wymagająca dużych nakładów na wyposażenie, których nie można nabyć z dnia na dzień. Wobec tego już dokonuję zakupów: w sklepach, okazyjnie na aukcjach internetowych, u producentów, itp. Mam wiele faktur VAT, VAT-marża, rachunków.

1. Czy będzie możliwość ująć koszty na przyszły rok w PKPiR, czy tylko w ewidencji wyposażenia, środków trwałych, itd. - czy brutto, czy netto?

2. Jestem czynnym VAT-owcem, co wobec tego z VAT?

3. Czy z resztą zakupów wstrzymać się i kupować po zarejestrowaniu działalności?

Dziękuję za pomoc!

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2013-11-19 06:06 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Co do reszty zakupów - jeżeli to możliwe, proszę się wstrzymać z nimi do otwarcia firmy.

    Od już dokonanych zakupów VAT-u odliczyć nie będzie można (jako że jeszcze nie jest Pan VAT-owcem), niemniej będą one mogły zostać uznane za składniki majątku firmy i odniesione w ciężar kosztów, czy to jako wyposażenie czy środki trwałe. Ich wartość zostanie określona na podstawie posiadanych dowodów zakupu na Pana wystawionych (faktury, faktury marży, rachunki uproszczone, paragonów pod uwagę nie bierzemy).

    kazimiera skomentował/a odpowiedź 2013-11-19 12:15

    W pytaniu napisałam, iż jestem już czynnym VATOWCEM (pkt.2), a pytałam, czy dokonane zakupy w 2013 r. będę mogła ująć w kosztach 2014 r. w PKPiR, gdyż 2 stycznia uruchomię działalność oraz jak z Vatem? i czy te fa z przed otwarcia firmy ująć w PKPiR w cenie brutto czy netto?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-19 08:35 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe DEKLAR Gliwice

    Jeśli chodzi o VAT jednak myślę, że Vat odliczyć można pod pewnymi warunkami.

    1. zarejestrować się do VAT przed pierwsza sprzedażą
    2. możemy skorzystać  z możliwości jakie daje Ustawa Vat możliwośc odliczenia  Vat  w miesiącu otrzymania faktury lub w dwu natępnych okresach .

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-19 12:14 autor odpowiedzi: kazimiera

    W pytaniu napisałam, iż jestem już czynnym VATOWCEM (pkt.2), a pytałam, czy dokonane zakupy w 2013 r. będę mogła ująć w kosztach 2014 r. w PKPiR, gdyż 2 stycznia uruchomię działalność oraz jak z Vatem? i czy te fa z przed otwarcia firmy ująć w PKPiR w cenie brutto czy netto?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-20 11:08 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Chyba nie do końca rozumiem - nie ma Pani jeszcze działalności gospodarczej ale już jest czynnym podatnikiem VAT (dokonała pani rejestracji z dwumiesięcznym wyprzedzieniem przed otwarciem firmy)?

    kazimiera skomentował/a odpowiedź 2013-11-20 11:35

    Posiadam lokal, który prywatnie wynajmuję firmie i rozliczam się na ryczałcie ewidencjonowanym, stąd jestem już czynnym Vatowcem.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-20 11:52 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe DEKLAR Gliwice

    Jeśli jest Pani czynnym podatnikiem vat ( było by jaśniej gdyby Pani uszczegółowiła  tę informację) to może Pani na bieżąco odliczać  VAT art.86 ust.1 i ust 10 Ustawy Vat, bo zgodnie z Ustawą musi już Pani prowadzić czynności, które powołana ustawa definiuje jako działalność gospodarcza

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-11-20 11:54 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe DEKLAR Gliwice

    Jeśli jest Pani czynnym podatnikiem vat ( było by jaśniej gdyby Pani uszczegółowiła  tę informację) to może Pani na bieżąco odliczać  VAT art.86 ust.1 i ust 10 Ustawy Vat, bo zgodnie z Ustawą musi już Pani prowadzić czynności, które powołana ustawa definiuje jako działalność gospodarcza

    Biuro Rachunkowe DEKLAR Gliwice zaktualizował/a odpowiedź 2013-11-20 11:59
    Dodatkową informację   odczytałam  przed chwilą , więc informacja jak wyżej

    kazimiera skomentował/a odpowiedź 2013-11-20 12:06

    Dziękuję bardzo i pozdrawiam.

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • konto usunięte

    Dodano 2014-02-18 00:55 przez konto usunięte

    Koszty uzyskania przychodów przed rozpoczęciem działności

    Zamierzam otworzyć własną dzialność gospodarczą polegającą na sprzedaży w internecie. Zamierzam rozliczać się na zasadach ogólnych prowadząc KPiR. Chciałabym zakupić część towaru handlowego przed rozpoczęciem działalności.
    Czy wystarczy mi paragon czy zakup muszę mieć potwierdzony fakturą (pomimo, ż...

  • montekstrojny

    Dodano 2016-12-19 12:44 przez montekstrojny

    Księgowość w firmie

    Witam,w listopadzie rozpoczęłam prowadzenie działalności gospodarczej. Forma opodatkowania - zasady ogólne, KPiR, jestem VAT-owcem (skala podatkowa). W lutym otwieram kawiarnię i dopiero wtedy zacznę zarabiać, a do tego czasu będę jedynie ponosiła koszty. Jako, że jest to pierwsza prowadzona przeze ...

  • Bożena34

    Dodano 2016-05-09 22:09 przez Bożena34

    Wpisy w PKPiR a dotacja z UP

    Otrzymałam dotację z UP, część zakupów urządzeń dokonałam przed otwarciem działalności na fakturę VAT imienną między innymi: maszyna do szycia 3000 maszyna do szycia 4000 komputer 2800 aparat 2400  Co powinnam wprowadzić jako środki trwałe, a co w PKPiR jako koszty? Rozumiem, że środki trwałe amor...

  • sienioo

    Dodano 2016-04-15 16:11 przez sienioo

    Zawieszona działalność gospodarcza a środek trwały i wyposażenie

    Dzień dobry,w sierpniu 2015 zawiesiłem działalność gospodarczą i do tej pory mam ją zawieszoną. Prowadziłem PKPiR oraz jestem VAT-owcem. Przed zawieszeniem sporządziłem spis z natury produktów, w którym to wykazałem 0 zł (brak produktów, wszystko zwróciłem bądź sprzedałem). W firmie miałem kasę fisk...

  • Daniel

    Dodano 2013-05-21 17:47 przez Daniel

    Dokument SAD. Czy naliczony VAT mogę wpisać w koszty do KPiR?

    Witam,
    Prowadzę działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, jestem czynnym VAT-owcem. Dostałem dokument SAD, w którym mam wyliczony VAT i cło z faktury od importera. Teraz wiem, że cło mogę wrzucić do kosztów KPiR, ale czy VAT z tego dokumentu mogę wrzucić w koszty do KPiR?

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Wyposażenie

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania