eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPracaWynagrodzenia i inne świadczenia › Świadczenie przedemerytalne, a praca na czas określony


2013-10-04 21:03 autor: jolac59

18 214 odsłon

Świadczenie przedemerytalne, a praca na czas określony

Witam,

bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu pewnej kwestii. Pracowałam od 1 lipca 2013 r. na okresie próbnym (sprawdziłam się) i dostałam umowę od 1.10.2013 r. do 30.09.2016 r. i to mnie trochę zastanawia. Pracodawca powiedział, że taka umowa nie daje gwarancji, że mnie np. nie zwolni za jakiś czas, bo np. może mieć kłopoty finansowe itp. Mam pytanie w związku z tym.

Mam teraz 35 lat pracy i 54 lata. Czy będę mogła starać się o świadczenie przedemerytalne np. gdy mnie zwolni lub zlikwiduje moje stanowisko pracy? Czy to, że mam teraz umowę na czas określony nie wpłynie na otrzymanie tego świadczenia? Gyby np. zwolnił mnie w przyszłym roku (teoretycznie), to będzie miało jakieś znaczenia dla mnie?

Proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej sprawy.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI (pokaż wszystkie )

  • 2013-10-06 09:01 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Rodzaj podisanej umowy nie ma znaczenia. Ważne, aby były spełnione inne kryteria do uzyskania świadczenia przedemerytalnego. Musie mieć Pani skończone 56 lat oraz zwolnienie powinno nastąpić z przyczyn lezących po stronie pracodawcy. Po zarejestrowaniu się w UP i pobieraniu przez co najmnie 6 miesięcy zasiłku może się pani starać o świadczenie. Obecnie Pani nie może się staraco takie świadczenie.

    GFX-Consulting www.gfx-consulting.pl

    Oceń odpowiedź 1 5

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-07 20:12 autor odpowiedzi: jolac59

    Dziękuję za odpowiedź, ale dlaczego mam mieć ukonczone 56 lat? Znalazłam przepis, który mówi 55lat i 30lat stażu pracy dla kobiet, czy coś się zmieniło w przepisach? prosze o odpowiedź

    Oceń odpowiedź 2 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-07 20:57 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Oczywiście, ma Pani rację, 55 lat, literówka.

    GFX-Consulting www.gfx-consulting.pl

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-08 15:20 autor odpowiedzi: jolac59

    Dziękuję. Mam jeszcze jedno pytanie,jeśli mogę.Czy mając taki staż pracy jak teraz ( 35 lat) muszę mieć skończone 55 lat by starać się o świadczenie przedemerytalne? Czy w razie likwidacji stanowiska lub też niewypłacalności pracodawcy czy nawet jego plajty, muszę mieć skończone 55 lat? bardzo proszę o wyjaśnienie.

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-08 19:27 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Wracając do tematu. Musi mieć Pani skończone 56 lat. W przypadku likwidacji firmy różnica jest w latach przepracowanych. Tak jak napisałem wcześniej, wiekiem uprawniającym jest skończenie 56 lat życia.

    Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 170)

    GFX-Consulting www.gfx-consulting.pl

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-08 19:42 autor odpowiedzi: jolac59

    i znowu 56 lat?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-08 19:53 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    No, tak. Powyżej podałem ustawę, która reguluje tą kwestię. Świadczenie przedemerytalne przysługuj epo 56 roku życia. Lata pracy zależą od rodzaju zakończenia umowy.

    GFX-Consulting www.gfx-consulting.pl

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-08 20:25 autor odpowiedzi: jolac59

    to w takim razie, dlaczego wyżej napisał Pan cyt: Oczywiście, ma Pani rację, 55 lat, literówka.... już się pogubiłam teraz

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-08 21:41 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Pani Jolanto raz a dobrze:

    1. do dnia rozwiązania stosunku pracy  z powodu likwidacji lub niewypłacalności pracodawcy, ukończyła co najmniej 56 lat oraz posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 20 lat.

    2. do dnia rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia, w którym była zatrudniona ukończyła co najmniej 55 lat oraz posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 30 lat

    Wszystko zależy od rodzaju zakończenia umowy i zwolnienia.

    GFX-Consulting www.gfx-consulting.pl

    Oceń odpowiedź 0 5

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-10-08 22:26 autor odpowiedzi: jolac59

    oczywiście i o to mi chodziło:) ma Pan rację, wszystko zależy od tego, jak się zakończy moja praca z pracodawcą ( mam nadzieję, że będzie jednak ok.) dziękuję za pomoc:)

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-03-21 12:43 autor odpowiedzi: jolac59

    witam Pana

    no,niestety,okazuje się,że prawdopodonie zostanie zlikwidowane moje stanowisko... juz mi pracodawca powiedział,przygotował do tego,że chyba przed wakacjami,albo zaraz po nich tak będzie... przyznam,że trochę się zmartwiłam...proszę mi powiedzieć, jak będzie teraz wyglądała moja sytuacja?... w listopadzie skończę 55 lat,i będę miała 36 lat stażu,czy będę mogła się starac o świadczenie przedemerytalne?

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-03-21 19:05 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Jeżeli spełnia Pani ten warunek :do dnia rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia, w którym była Pani  zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy i posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 35 lat, to tak.

    GFX-Consulting www.gfx-consulting.pl

    Oceń odpowiedź 1 4

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-03-21 19:20 autor odpowiedzi: jolac59

    dziękuję za odpowiedź... jeżeli zlikwiduje moje stanowisko pracy,tak jak zapowiada, to będę miała lekko ponad 36 lat stażu pracy...

    Oceń odpowiedź 0 6

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-09-25 18:54 autor odpowiedzi: jolac59

    Witam Pana

    Proszę o udzielenie mi wyczerpującej informacji na temat zwolnienia z winy pracodawcy. Otóż, miałam z pracodawcą umowę na czas określony tzn: od 1 lipca 2013r. do 31.lipca 2016r. Jednakże mój pracodawca likwiduje,a właściwie już zlikwidował moje stanowisko pracy i od 1 września muszę się zarejestrować w UP. Na świadectwie pracy mam napisane art.30 pkt.1 par.2.....czyli z winy pracodawcy,a w uzasadnieniu które również otrzymałam, jest napisane art.33!! Więc jak mam to rozumieć? Teraz boję się, że mimo 36 lat pracy, przy takim uzasadnieniu, mogę nie dostać świadczenia przedemerytalnego.bo jest napisane art.33, który mówi o umowie opracę na czas określony. Jeżeli mogę prosić, to proszę o pomoc w wyjaśnieniu tego, jak dla mnie, trochę dziwnego "uzasadnienia".

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-09-25 19:50 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Art. 33 K.p mówi o okresie wypowiedzenia umowy, który powinien zostać zachowany, a nie sposobie jej rozwiązania. Nie ma znaczenia, że umowę miała Pani na czas okreslony.

    GFX-Consulting www.gfx-consulting.pl

    Oceń odpowiedź 0 4

    skomentuj | odpowiedz

Strony: 1 2

DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Wypowiedzenie umowy a potem likwidacja stanowiska?

    Wypowiedzenie umowy a potem likwidacja stanowiska?

    Wypowiedzenie umowy o pracę z powodu likwidacji stanowiska pracy nie musi następować w tym samym czasie, w którym faktyczne kończy się proces likwidacji tego stanowiska. Likwidacja stanowiska nie jest bowiem czynnością jednorazową, ale jest ...

  • Upadłość firmy a prawa pracownika

    Upadłość firmy a prawa pracownika

    Ciąża, urlop macierzyński, wychowawczy i zwolnienie lekarskie, to okres kiedy pracownik nie musi obawiać się utraty miejsca zatrudnienia. Problem pojawia się w momencie ogłoszenia przez firmę upadłości bądź likwidacji.

  • Zwolnienie przez Skype. Pracownica może wygrać przed sądem pracy

    Zwolnienie przez Skype. Pracownica może wygrać przed sądem pracy

    Skandaliczna sytuacja o której rozpisują się media w całej Polsce jest przykładem, że niektórzy przedsiębiorcy wciąż nie szanują prawa pracy, a "januszowe" prowadzenie biznesu nie jest obce nawet tak nowoczesnym biznesom jak agencje ...

  • Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy

    Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy

    Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy realizowane jest w ramach uprawnień kierowniczych pracodawcy. W konsekwencji pracodawca ma prawo wtórnie zobowiązać pracownika do świadczenia pracy (zgoda zatrudnionego nie jest wymagana) ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Wynagrodzenia i inne świadczenia

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania