eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaRozliczenia z ZUS › ulga podatkowa


2007-10-12 14:05 autor: bzik

11 560 odsłon

ulga podatkowa

Rencista podjął pracę na 1/3 etatu. NIE ZŁOŻYŁ PIT-2. Pracodawca obliczając wynagrodzenie potrącał ulgę podatkową w wys 47,71/mies., w zw. z tym nie były odprowadzane skł. na ubezp. zdrowotne i zal. na podatek doch. ponieważ ulga pokrywała wszystko. Jak to wszystko naprawić. Czy pracownik powinien oddać częć wynagr. na składki, czy pracodawca powiniem sam pokryć te składki skoro to on zawinił.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2007-10-12 14:21 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Nie bardzo rozumiem co ma do tego ubezpieczenie zdrowotne? Jest ono potrącane niezależnie od tego czy wystąpi zaliczka na podatek, a gdy ten wystąpi - w pierwszej kolejności jest zmniejszany o zapłacone ubezpieczenie zdrowotne

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2007-10-12 15:12 autor odpowiedzi: bzik

    jeżeli pracownik zarabia 350 brutto

    skł na ub. społeczne 54,99

    350-54,99=295,01-KUP 108,50=186,51

    187x19%=35,53-ulga 35,53=0 nie ma podatku i nie płaci się skł. zdrowotnej

    pracownik otrzymuje 350-54,99=295,01 netto

    a jeżeli nie naliczy się ulgi to

    zdr. 9%=26,55 wpłacamy do ZUS

    zdr 7,75%= 22,86

    podatek 35,53-22,86=12,67=13 zł

    pracownik otrzymuje 350-54,99-26,55-13=255,46 netto

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2007-10-12 17:17 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Ajj faktycznie - ograniczenie ubezpieczenia zdrowotnego do wysokości zaliczki na podatek.

    Co do odpowiedzi na pytanie. Uważam, że należna składka ub. zdrowotnego i PIT powinny zostać uregulowane wraz z odsetkami za zwłokę. Ciężar ten spoczywa na pracodawcy jako płatnikowi obowiązanemu do prawidłowego obliczania, pobrania i odprowadzania należnych składek z tytułu ubezpieczeń i zaliczki na podatek dochodowy. Co do pokrycia wysokości tych składek przez pracownika - trudno mi się wypowiedzieć, gdyż z taką sytuacją nie miałem do czynienia. Uważam jednak, iż docelowo powinny one zostać pobrane od pracownika, gdyż otrzymał on wynagrodzenie w wartości wyższej aniżeli mu winno przysługiwać (np. poprzez potrącenie z bieżącego wynagrodzenia).

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2007-10-15 16:49 autor odpowiedzi: bzik

    tak, tylko ile mogę potrącić z wynagrodzenia jeżeli otrzymuje netto 230,- zł ?

    i czy musze mieć zgodę pracownika?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2007-10-16 15:56 autor odpowiedzi: bzik

    czy muszę mieć oświadczenie od pracownika do naliczania w liście płac podwyższonych kosztów uzyskania przychodu, czy wystarczy że wiem że mieszka w innej miejscowości?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2007-10-16 22:33 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Zgodnie z moją wiedzą wystarczy poinformować pracodawcę o miejscu zamieszkania poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy. Nie wymaga to jednak składania dodatkowego oświadczenia (np. w formie pisemnej).

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2007-10-17 08:51 autor odpowiedzi: bzik

    A czy wie Pan może ile mogę potrącicć wynagrodzenia netto pracownika a nie są to potrącenia alimentacyjne

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2007-10-17 09:52 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-04-24 17:08 autor odpowiedzi: speenka

    Wg mnie pracodawca powinien mieć pisemne oświadczenie pracownika, że zamieszkuje w innej miejscowości niż ma siedzibę zakład pracy i w związku z tym stosowane będa podwyższone kup. Dodam tylko,że podczas każdej kontroli z US takiego oświadczenia oczekują kontrolujący. Przynajmniej tak jest w moim US. Pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2010-04-01 07:46 autor odpowiedzi: jolanta.jessa

    Jaki druk jest do pracownika, który pracuje i pobiera rentę aby nie naliczać mu ulgi podatkowej , czy wystarczy zwykłe oświadczenie

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2010-04-07 12:11 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Gdy zakład pracy ma uwzględniać kwotę zmniejszającą, należy mu złożyć PIT-2. Gdy formularz ten nie został złożony, zakład pracy nie ma prawa do jej uwzględniania.

    Jeżeli macie pracownika, który obecnie dostał rentę, to niech napisze oświadczenie, że to ZUS będzie mu tę kwotę odliczał i wcześniej złożone oświadczenie PIT-2 jest obecnie nieważne. Powinien to być wystarczający dowód.

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Rozliczenia z ZUS

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy