eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPrawoPrawo pracy › Zakaz nieuczciwej konkurencji


2017-01-13 10:10 autor: A1rtur

2 202 odsłon

Zakaz nieuczciwej konkurencji

Dzień dobry,

z końcem grudnia złożyłem wypowiedzenie i od początku lutego mam zacząć pracę u klienta mojego pracodawcy. W mojej umowie (umowa na czas nieokreślony) mam zapis (jeden z artykułów umowy), o zakazie nieuczciwej konkurencji. Jest tam napisane, że zobowiązuję się do niepodejmowanie współpracy z klientami pracodawcy (nowych jak i istniejących w dniu podpisania umowy) w trakcie trwania i po zakończeniu umowy. Zobowiązanie obowiązuje w czasie trwania umowy oraz w okresie trzech lat po ustaniu stosunku pracy.

W artykule jest odwołanie do ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.). W artykule nie ma słowa o odszkodowaniu oraz jego wysokości. Z końcem stycznia umowa między moim pracodawcą, a tym klientem przestaje obowiązywać.

Czy zapis jest ważny (sporządzony poprawnie) i obowiązuje mnie przez trzy lata?
Jeżeli grożą mi konsekwencje to jakie? Czy powinienem powstrzymać się od zawierania umowy z klientem? Czy jeżeli podpiszę ją 1.02, to zapis nie będzie obowiązywał?  

Pozdrawiam

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2017-01-13 11:36 autor odpowiedzi: Adam Sroga - Radca prawny

    Nieuczciwa konkurencja, o której mowa w ustawie, której publikator Pan podał (ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o nieuczciwej konkurencji), to działanie sprzedczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust. 1 ustawy), a w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług ... (art. 3 ust. 2 ustawy). Ten ostatni przepis wymienia jeszcze kilka przykładów zachowań, które mogą być uznane za czyny nieuczciwej konkurencji. Nie ma tu jednak mowy o nieuczciwej konkurencji w postaci samego podjęcia zatrudnienia u innego pracodawcy.
    Obecnemu pracodawcy zapewne chodziło o zakaz konkurencji, uregulowany przepisami Kodeksu pracy (art. 101(1) i dalsze).
    Taka umowa (zgodnie z kodeksem pracy) musiałaby określać okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania należnego pracownikowi (nie niższe od 25% wynagrodzenia otrzymanego przed ustaniem stosunku pracy przez okres obowiązywania zakazu konkurencji). Skonkretyzowany powinien być też zakaz.
    Samo błędne oznaczenie podstawy prawnej obowiązywania zakazu niekoniecznie musi oznaczać jego nieobowiązywanie.
    Zasadnicze jest ustalenie, czy zostały zawarte w umowie wszystkie ww. elementy. Ciężko mi się wypowiedzieć precyzyjniej nie znając umowy.

    adam-sroga@wp.pl

    A1rtur skomentował/a odpowiedź 2017-01-13 13:38

    Bardzo dziękuję za odpowiedź. Poniżej opisuję wszystkie zapisy na temat konkurencji jakie są w tej umowie. Nigdzie nie ma mowy o jakimkolwiek odszkodowaniu dla pracownika. Czy to unieważnia ten zapis? Okres obowiązywania zakazu jest określony na 3 lata. pracownik zobowiązany jest do powstrzymania się od wszelkich działań, które mogłyby narazić pracodawcę na szkodę, w tym czynów nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.). Art. Nr (Zakaz konkurencji) Mowa jest tu tylko o działalności konkurencyjnej (nie wolno współpracować z podmiotami jeżeli przedmiot ich działalności choćby częściowo pokrywa się z zakresem działalności przedsiębiorstwa pracodawcy) Zakaz konkurencji obowiązuje pracownika w okresie obowiązywania umowy Konsekwencje naruszenia: wypowiedzenie lub wypowiedzenie ze skutkiem natychmiastowym Art. Nr (Zakaz nieuczciwej konkurencji) Odniesienie do ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.) Wyróżnienie, że pracownik zobowiązuje się w szczególności: nie podejmować działalności konkurencyjnej (znowu odniesienie do w.w. ustawy), nie ujawniać tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 11 ust. 4 w.w. U.),nie nakłaniać podmiotu do zerwania umowy z pracodawcą oraz niepodejmować współpracy z klientami pracodawcy oraz nie przejmować klientów pracodawcy. Pra...

    adam-sroga@wp.pl

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2017-01-13 15:19 autor odpowiedzi: Adam Sroga - Radca prawny

    Nieokreślenie wysokości odszkodowania w umowie nie powoduje nieważności umowy (tak SN w wyroku z 17 grudnia 2011 r., I PKN 742/00). Postanowienia umowy sprzeczne z art. 101(2) par. 3 kodeksu pracy (a więc nieokreślenie odszkodowania albo określenie jego wysokości poniżej 25% otrzymywanego przez pracownika wynagrodzenia) zostają zastąpione wówczas przez tę normę (wyrok SN z 22.07.2015 r., I PK 252/14).
    Treść wspomnianego przepisu art. 101(2) par. 3: "odszkodowanie nie może być niższe od 25 % wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji; odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o odszkodowaniu orzeka sąd pracy".
    I jeszcze przepis art. 65 par. 1 Kodeksu cywilnego: "Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w ktorych złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje". Idąc tym tokiem rozumowania, postanowienia umowy o pracę z zakazem konkurencji można by interpretować zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, a więc przyjmując, że pracodawca chciał obciążyć Pana zakazem konkurencji uregulowanym ww. przepisami.
    Inna kwestia jest taka, że skoro nie ma zapisu o odszkodowaniu, to może sam pracodawca nie wie, jaką umowę zawarł i że ma obowiązek płacenia Panu odszkodowania. Niewywiązanie się przez niego z tego obowiązku zwalnia Pana z zakazu konkurencji.

    adam-sroga@wp.pl

    adam-sroga@wp.pl

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • konto usunięte

    Dodano 2017-01-02 19:53 przez konto usunięte

    Jak zmienić pracę?

    Dzień dobry,od pewnego czasu myślę nad zmianą pracy. Czy powinnam rozpocząć szukanie nowego stanowiska w trakcie pełnienia obecnych obwiązków? A jeśli uda mi się znaleźć nową pracę, to co z okresem wypowiedzenia? Czy będę mogła przejśc płynnie "z jednej firmy do drugiej"?Obecnie jestem zatrudniona n...

  • chom1980

    Dodano 2015-01-09 12:48 przez chom1980

    Urlop wychowawczy a podjęcie pracy u nowego pracodawcy

    Witam,obecnie jestem na urlopie wychowawczym do 31.07.2015. Dostałam propozycję pracy, z której zamierzam skorzystać. Nowa praca jest dla mnie korzystniejsza, ponieważ jest w moim miejscu zamieszkania, do starej muszę dojeżdżać 60 km. Mam zacząć od lutego.W obecnej pracy mam umowę na czas nieokreślo...

  • paulka89n

    Dodano 2018-05-13 20:06 przez paulka89n

    Zmiana pracy i ciąża

    Witam wszystkich,
    mam niemały problem. Otóż w dniu 30 marca złożyłam wypowiedzenie umowy na czas nieokreślony, obowiązujący mnie okres wypowiedzenia wynosił miesiąc, rozwiązanie umowy nastąpiło w dniu 30 kwietnia.
    2 maja rozpoczęłam nową pracę u innego pracodawcy - na okres próbny 3 miesięcy, po do...

  • Ewwwa

    Dodano 2016-08-01 21:27 przez Ewwwa

    Wypowiedzenie umowy na czas określony. Jaki okres wypowiedzenia?

    Dzień dobry, Pracuję obecnie na umowę o pracę na czas nieokreślony. Mam zamiar zmienić tę pracę. Ile będzie wynosił okres wypowiedzenia?
    Początkowo przez około 2 lata otrzymywałam umowy zlecenie, zaś na umowie o pracę przepracowałam 2 lata i 10 miesięcy.
    Będę wdzięczna za pomoc.

  • Sernik

    Dodano 2015-12-11 12:22 przez Sernik

    Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

    Witam,chciałbym się dowiedzieć, co muszę wpisać za artykuł z kodeksu pracy, jeśli rozwiązuje umowę o pracę na czas nieokreślony bez wypowiedzenia z powodu zmiany miejsca pracy?

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Dodatkowe urlopy i przerwy w pracy, czyli dyrektywa work-life balance w Polsce od 26 kwietnia

    Dodatkowe urlopy i przerwy w pracy, czyli dyrektywa work-life balance w Polsce od 26 kwietnia

    Rok 2023 przyniósł poważne zmiany w Kodeksie pracy. Oprócz nowelizacji przepisów w zakresie pracy zdalnej, 26 kwietnia zaczną też obowiązywać regulacje wdrażające unijną dyrektywę work-life balance oraz dyrektywę w sprawie ...

  • Umowy o pracę - ważne zmiany

    Umowy o pracę - ważne zmiany

    W najbliższych miesiącach należy się spodziewać istotnych zmian w umowach o pracę. Wynikają one z dyrektyw unijnych, które mają być zaimplementowane do prawa krajowego od 1 stycznia 2023 roku. Największe zmiany dotyczyć będą umów na ...

  • Zmiany w umowach czasowych. MPiPS chce nowelizacji Kodeksu pracy

    Zmiany w umowach czasowych. MPiPS chce nowelizacji Kodeksu pracy

    Łączny okres zatrudnienia u jednego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na czas określony nie będzie mógł przekroczyć 33 miesięcy - określa opracowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej projekt noweli Kodeksu pracy ...

  • Dbanie o wizerunek firmy obowiązkiem wszystkich

    Dbanie o wizerunek firmy obowiązkiem wszystkich

    Czy dbanie o dobre imię firmy jest zobowiązaniem nałożonym tylko na członków zarządu, czy również na inne osoby na stanowiskach kierowniczych i pozostałych pracowników? Obowiązek taki spoczywa na wszystkich pracownikach, a kwestię tę ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Prawo pracy

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania