eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanse › Zakup środka trwałego na kredyt a amortyzacja


2013-08-14 23:31 autor: Piotr812

13 807 odsłon

Zakup środka trwałego na kredyt a amortyzacja

W jakiej sytuacji nie amortyzujemy środka trwałego zakupionego na kredyt lub pożyczkę?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2013-08-15 08:46 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Nie amortyzujemy środka trawałego zakupionego na kredyt w sytuacji, kiedy sprzedający zastrzegł sobie prawo własności do rzeczy.Jeśli tak jest, to czekamy do momentu spłaty ostatniej raty kredytu oraz wpisaniu jej do ewidencji środków trwałych. Natomiast  wydatki związane z bieżącą eksploatacją tejże można zaliczać  dokosztów podatkowych.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-15 09:43 autor odpowiedzi: Piotr812

    Dziękuję za odpowiedź.

    Czy w przypadku zakupu samochodu ciężaroweg takie zastrzeżenie jest tylko w umowie (będzie to przy klauzuli zabezpieczenia) czy rownież taki zapis znajduje się w dowodzie rejestracyjnym?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-15 10:37 autor odpowiedzi: Piotr812

    Przeczytałem odowiedz jeszcze raz i nie rozumiem za bardzo :", kiedy sprzedający zastrzegł sobie prawo własności do rzeczy". Przecież, kredytu udziela nam bank (nie firma z której kupujemy środek trwały). Więc jaka tu jest opcja (oprócz leasingu oczywiście), że sprzedający może zastrzec prawo do własności. Chyba, żę chodzi o bank? Ale czy w tym wypadku nie ma zastosowanie art.22f pkt 5 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

    Oceń odpowiedź 1 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-15 12:07 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Zgadza się.

    Jest tam napisane między innymi  "dokonuje dotychczasowy właściciel" a Pan włąścicielem nie jest. Będzie nim Pan dopiero jak spłaci ostatnią ratę kredytu.

    Hobokan skomentował/a odpowiedź 2016-04-24 21:40

    Jeśli nie jest właścicielem to jak może dokonać przewłaszczenia?

    Oceń odpowiedź 1 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-15 21:05 autor odpowiedzi: Piotr812

    W jakiej sytuacji stosuje się więc powyższy przepis? Ponawiam również pytanie. Czy w przypadku zakupu samochodu ciężaroweg takie zastrzeżenie jest tylko w umowie (będzie to przy klauzuli zabezpieczenia) czy rownież taki zapis znajduje się w dowodzie rejestracyjnym?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-15 22:01 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Mhm, jest tam także napisane: w tym pożyczkobiorca lub kredytobiorca. Moim zdaniem dokonane przez bank kredytujący przewłaszczenie na zabezpieczenie kredytu nie ma wpływu na wartość początkową nabytego środka trwałego ani nie ogranicza prawa do jego amortyzacji.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 5

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-16 08:36 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe TAX-NET Jacek Adamczak

    Również zgadzam się ze zdaniem Pana Krzysztofa, pojazd nabyty w drodze kredytu z zabezpieczeniem w formie przzewłaszczenia, można amortyzować od początku użytkowania w działalności gospodarczej. proszę pamiętać, że odsetki od kredytu zapłacone przed rozpoczęciem użytkowania, zwiększają wartość początkową środka trwałego, czyli podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

    Księgowa obsługa internetowa - cała Polska. Ceny już od 39,90/mc. www.taxnetto.pl

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-16 22:46 autor odpowiedzi: Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting

    Ciekawy wątek.

    Zgadzam sie z Panami co do tego (i tu nie ma sporu),że można amortyzować środek  trwały zakupiony  na kredyt, ale nie w każdej sytuacji.

    Pan Krzysztof ma rację, że w cytowanym artykule jest napisane"w tym pożyczkobiorca lub kredytobiorca"-lecz to nie oznacza , że w/w nie muszą być włąścicielami.

    Zgadzam się z Panem Jackiem, że można amortyzować środek trwały nabyty wdrodze kredytu z zabezpieczeniem w formie przewłaszczenia,ale nie każda forma przewłaszczenia jest bezpośrednim przeniesieniem prawa własności. Często banki spisują umowy,które zobowiązują właściciela do przeniesienia własności dopiero w wyniku nie spełnienia warunków umowy -np.nie spłacania kredytu.

    W związku z powyższym, wracając do pierwszego pytania użytkownika Piotr812 "W jakiej sytuacji nie amortyzujemy środka trwałego zakupionego na kredyt lub pożyczkę?" podtrzymuję, że nie możemy amortyzować środka trwałego, w momencie gdy nie jesteśmy jego właścicielem.

    Wyrazy szacunku.

    Oceń odpowiedź 2 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-17 10:21 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe TAX-NET Jacek Adamczak

    Pełna zgoda Panie Grzegorzu. Jako odpowiedź na pierwsze pytanie jak najbardziej, ale dla mnie kolejne pytania użytkownika mogą sugerować, ze ma on do czynienia ze standardową umową kredytową pojazdu i nie wie czy może amortyzować ten środek trwały w sojej działalności czy nie. Zapewne aby dokonać jednoznacznej odpowiedzi konieczna byłąby analiza umowy kredytowej.

    Księgowa obsługa internetowa - cała Polska. Ceny już od 39,90/mc. www.taxnetto.pl

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-18 12:56 autor odpowiedzi: Piotr812

    Dziekuje za odpowiedzi wszystkim Uczestnikom. Dokładnie sprawdzę umowę przewlaszenia. Oprócz tego jako zabezpieczeniem jest też zastaw rejestrowy na pojeździe. Rozumiem, żę zastaw nie ma wplywu na wartośc początkową środka trwalego?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-19 10:54 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe TAX-NET Jacek Adamczak

    Zastaw rejestrowy nie wpłynie na wartość początkową środka trwałego, ale proszę sprawdzić dokładnie umowę przewłaszczenia - jeżeli wynika z niej w jakim procencie bank jest współwłąścicielem pojazdu to amortyzować będzie można tylko od wartość własnego udziału we współwłasności.

    Księgowa obsługa internetowa - cała Polska. Ceny już od 39,90/mc. www.taxnetto.pl

    Oceń odpowiedź 1 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-08-19 12:13 autor odpowiedzi: Piotr812

    Aha, czyli ta informacja powinna byc w umowie przewłaszczenia? Rozumiem. Czyli rozumiem, ze jeżeli w tej umowie będzie napisane, że bank jest współwlaścicielem to wówczas nie będzie można amortyzować w tej części, czyli nie ma tu zastosowania art 22f pkt 5? Bo my uważaliśmy, że nawet jeżeli jest przewlaszczenie to można skorzystać z powyższego artykułu i amortyzować. Czytaliśmy też, że są różne formy przewlaszczenia- warunkowe (wtedy tylko my jesteśmy wlascicielem) i przewlaszczenei na zabezpieczeni (wtedy bank staje się współwłaściceilem pojazdu). Czy w takim przypadku tylko przy przewłaszczeniu warunkowym można amortyzować samochód lub maszynę od ceny nabycia.? A przy przewłaszczniu na zabezpieczenie musimy procentowo wyliczyć wartośc początkową, gdyż nie możemy całej wartości środka uznać za wartość początkową?

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • asts1

    Dodano 2013-08-08 14:21 przez asts1

    Środek trwały na kwotę 7 tysięcy. Jaka będzie stawka amortyzacji?

    Kupiłam używane urządzenie solaryjne na fakturę (prowadzę PKPiR i nie jestem VAT-owcem) na kwotę brutto 7000 zł. Bedzie to środek trwały. Jaką stawkę amortyzacji mogę zastosować (najwyższa i najniższa)? W moim przypadku do amortyzacji biorę kwotę brutto, czyli 7000 zł?

  • Piotr812

    Dodano 2013-05-19 21:56 przez Piotr812

    Amortyzacja jednorazowa

    Rozumiem, że limit jednorazowej amortyzacji dotyczy środka zakupionego w danym roku. Cenę netto środka to 300 000 zł. Mogę go zamortyzować jednorazowo w wysokości 205000 zł w 2013 r., a resztę w kolejnych latach.
    Resztę środków amortyzuję, tak jak do tej pory i w ogóle nie ma to wpływu na jednorazow...

  • konto usunięte

    Dodano 2013-09-09 12:16 przez konto usunięte

    Rozliczenie zakupu maszyny

    Prowadzę działalność i do tej pory nie byłem na VAT, ale chcę się niedługo zarejestrować. Mam pytanie, bowiem planuję zakup maszyny o dużej wartości i będzie ona środkiem trwałym, amortyzowanym w firmie. Pytanie: co z VAT? Czy jego też trzeba rozliczać w miesięcznym ratach jak amortyzację, czy można...

  • konto usunięte

    Dodano 2013-08-21 11:39 przez konto usunięte

    Sprzęt w leasingu. Jaką kwotę wprowadzić do środków trwałych?

    Chcę wziąć sprzęt na firmę w leasing. Jak rozmawiałam, to będzie leasing finansowy. Czytałam, że w takim wypadku muszę wprowadzić sprzęt do środków trwałych i amortyzować, ale nie wiem w jakiej kwocie. Tylko sprzętu czy całości? Jaką w sumie jestem zobowiązana zapłacić? Jestem na PKPiR.

  • konto usunięte

    Dodano 2013-12-27 21:47 przez konto usunięte

    Sprzedaż środka trwałego. Co z amortyzacją?

    Środek trwały został sprzedany 15. dnia miesiąca. Czy mogę odliczyć koszty amortyzacji proporcjonalnie? Czy już nie wrzucam w koszty za ten miesiąc?

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Budynek na cudzym gruncie jako inwestycja w obcym środku trwałym?

    Budynek na cudzym gruncie jako inwestycja w obcym środku trwałym?

    Budynki czy budowle, gdy te są nowe, amortyzuje się bardzo długo. Co innego nieruchomości tzw. używane czy też inwestycje w obcych środkach trwałych. Niestety podatnik nie ma tutaj dowolności w zakresie klasyfikacji. Musi też pamiętać ...

  • Nieodpłatne użyczenie części budynku a jego amortyzacja i VAT

    Nieodpłatne użyczenie części budynku a jego amortyzacja i VAT

    Przedsiębiorca który bezinteresownie (nieodpłatnie) udostępnia swoje firmowe składniki majątku zewnętrznym podmiotom, musi z tego tytułu zapłacić ... podatki. W przypadku VAT czynność taką traktuje się jak świadczenie usługi, zaś w ...

  • Budynek wybudowany na cudzym gruncie amortyzujemy liniowo

    Budynek wybudowany na cudzym gruncie amortyzujemy liniowo

    Budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie stanowią odrębny środek trwały a nie inwestycje w obcych środkach trwałych. Dlatego też nie można dla nich zastosować 10% stawki amortyzacji przewidzianej dla tych ostatnich - uznał Dyrektor ...

  • Stawka amortyzacji budynku na cudzym gruncie

    Stawka amortyzacji budynku na cudzym gruncie

    Najemca tudzież dzierżawca gruntu, a nawet jego nieodpłatny użytkownik (np. na podstawie umowy użyczenia) za zgodą właściciela, może na nim wybudować budynek. Podatkowo działanie takie będzie rozliczane w sposób identyczny do tego ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania