eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanse › Jakie są koszty w działalności gospodarczej?


2013-02-27 07:20 autor: grafix

12 642 odsłon

Jakie są koszty w działalności gospodarczej?

Witam,

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą - usługi - we własnym mieszkaniu tzn. przeznaczyłem pokój na tą działalność - ok. 12 m2, co stanowi ok. 10% całej powierzchni mieszkania. Rozliczam się na zasadach ogólnych KPiR.

1. Czy mogę wrzucać w koszty 10% rachunku za prąd, wodę, ścieki (WC jest w domu, ale korzystam podczas pracy, a czasem i klienci)? Czy zakład energetyczny nie będzie mi kazał przejść na taryfę przemysłową?

2. Czy i na jakiej podstawie mogę wrzucać w koszty ogrzewanie, opał? Czy też 10%? Czy faktura na firmę musi być?

3. Czy całą kwotę ubezpieczenia mieszkania czy tylko 10% tej kwoty mogę wrzucić w koszty?

3. Prowadzę również kilometrówkę samochodu prywatnego użytkowanego w firmie. Czy wydatki oprócz paliwa takie jak: ubezpieczenie, przegląd, płyny, części, naprawa również mogę księgować jako koszty?

4. A jak za artykułami spożywczymi np. kawa, herbata, cukier, jakieś drobne słodycze - często częstuję klientów podczas załatwiania różnych spraw

5. A jak się ma sprawa śmieci? Posiadam kosz na prywatną osobę ale do niego wrzucam też śmieci z firmy - czy też 10%?

6. Jak wygląda sprawa z delegacjami? Czy mogę sam sobie wystawić delegację? Jaka kwota diety?

Co jeszcze można zaliczyć do kosztów działalności gospodarczej prowadzonej we własnym mieszkaniu?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2013-02-27 15:04 autor odpowiedzi: wfirma.pl - księgowość online

    Witam, należy rozdzielić wydatki związane z eksploatacją mieszkania na te o charakterze osobistym od tych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą - co zostało zrobione

    1)tak, wydatki związane z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie przypadające na działalność gospodarczą można dokumentować za pomocą dowodów wewnętrznych; podziału kosztów związanych z czynszem i zużyciem mediów (energia elektryczna, telefon, woda itp.) należy dokonać w sposób proporcjonalny: powierzchni wykorzystywanej w celach prowadzenia działalności do powierzchni całkowitej mieszkania; zakład energentyczny raczej nie, ale już podatek od nieruchomości może być większy - zależy od gminy;

    2,3,5,tu też proporcją - nie da jednoznacznie określić;

    3)do wydatków liczonych limitem kilometróki można też doliczyć inne wydatki związane z bieżącym użytkowaniem pojazdu jak np właśnie zakup akcesoriów, wycieraczek, drobne naprawy, wymiana oleju, ale wydatki nie bezpośrednio do kosztów a do kilometrówki; (jeżeli jest się czynnym VAT-owcem od innych wydatków przysługuje odliczenie się VAT)

    4)poczęstunek jak nie zatrudnia się pracowników może być traktowany jako reprezentacja a wydatki na reprezentację nie stanowią kosztu - temat kontrowersyjny

    6)właściciel jednoosobowej firmy może rozliczać polecenie wyjazdu służbowego, koszt diety maksymalny taki sam jak w przypadku diet pracowników obecnie krajowa dieta 23zł od marca wzrasta do 30zł


    inne wydatki to telefon - na podstawie bilingu. Internet - proporcją

    Ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego i księgowości w serwisie wfirma.pl

    Oceń odpowiedź 2 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-02-27 16:11 autor odpowiedzi: grafix

    Czyli podatek od nieruchomości pod działalność gospodarczą można w koszty?

    czy ubezpieczenie OC samochou też mogę w koszty?

    czy do dowodów wewnętrznych musi być podpięty rachunek np. za prąd, wodę itd..?

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-02-28 15:09 autor odpowiedzi: wfirma.pl - księgowość online

    Tak też proporcjonalnie. Koszt ubezpieczenia OC jeżeli dotyczy prywatnego samochodu używanego w firmie to w koszty ale w ramach limitu kilometrówki.

    Pod DW podpina się rachunek lub fakturę bądź dowód zapłaty (najlepiej opisać wyliczenie czyli podać proporcję żeby później nie było problemu z odttworzeniem wyliczenia)

    Ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego i księgowości w serwisie wfirma.pl

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-02-28 15:45 autor odpowiedzi: grafix

    Jeżeli prowadzę DG - poligrafię, drukarnię. I chciałbym wydrukować sobie wizytówki, ulotki na potrzeby własnej firmy to też mogę w koszty wrzucić? Jeżeli tak to w jaki sposób? Rachunku sam dla siebie przecież nie mogę wystawić.

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • konto usunięte

    Dodano 2013-02-23 15:12 przez konto usunięte

    Podatek od nieruchomości a rozliczenie kosztów

    Witam, mam pytanie związane z koniecznością zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu prywatnym.
    Rodzaj działalności gospodarczej to "usługi informatyczne"/"doradztwo informatyczne" - praca zdalna z domu. Mieszkanie nie wymaga żadnej "adaptacji" związanej z działalnością, zamierz...

  • VIOLA

    Dodano 2013-02-17 01:05 przez VIOLA

    Koszty zakupu wody a koszty firmy

    Witam,
    Prowadzę usługi krawieckie w swoim domu (w jednym z pokoi) po godz. 16 i jest to jednocześnie siedziba firmy. Dodatkowo mam drugi punkt - wynajmuję lokal poza miejscem zamieszkania (w którym pracuję od 8-16). Forma opodatkowania to uproszczona KPIR na zasadach ogólnych.
    Proszę mi napisać: czy...

  • konto usunięte

    Dodano 2013-02-15 08:17 przez konto usunięte

    Działalność a koszty czynszu

    Prowadzę działalność w mieszkaniu (świadczę usługi przez internet).
    Na biuro przeznaczyłem jeden pokój, a jego metraż był zgłoszony do urzędu. Czy mogę do kosztów wrzucić część czynszu?

  • gardenia2

    Dodano 2013-05-16 18:08 przez gardenia2

    Instalacja klimatyzacji dla firmy w mieszkaniu prywatnym

    Firma wykorzystuje 30% mieszkania prywatnego (nie ma wydzielonego osobnego pomieszczenia). Czy i jak można zaliczyć do KUP zakup i instalację klimatyzatora?

  • konto usunięte

    Dodano 2013-03-12 13:37 przez konto usunięte

    Działalność prowadzona w mieszkaniu a koszty

    Prowadzę działalność w mieszkaniu i wyodrębniłam 30% na działalność gospodarczą. Ubezpieczyłam mieszkanie. Okres ubezpieczenia (polisa) 3 lata (11-01-13 do 10-01-15), płatność składki też na 3 raty (odpowiednio styczeń 2013, styczeń 2014, styczeń 2015). Jaką wartość przyjąć do kosztów działalności? ...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania