eGospodarka.pl

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanse › Pierwsza firma: jak poradzić sobie z księgowością?


2016-05-05 19:52 autor: Peter_007

1 729 odsłon

Pierwsza firma: jak poradzić sobie z księgowością?

Witam,

zwracam się do ekspertów z kilkoma pytaniami, będę wdzięczny za odpowiedź. Jestem dość młody, nieco ponad 20 lat a księgowość jest mi zupełnie obca. Mianowicie to chcę założyć firmę, która będzie sprzedawać elektronikę a także auta używane z Zachodu.

Pytanie dotyczy kwestii księgowych, mianowicie jak się rozliczać z US. W związku z powyższym:

1). Elektronika będzie kupowana od osób prywatnych w Polsce, na zasadzie skupu (komisu). Jak zaksięgować elektronikę, która będzie nowa i używana zakupiona od osoby prywatnej?

2). Od jakiej kwoty będę odprowadzać podatek, np. kupuję tablet na umowę KS za 1000 zł zaś sprzedaję za 1250 zł. Zarabiam 250 zł. Od jakiej kwoty odprowadzam podatek?

3). Czy kupując towar na umowę KS muszę odprowadzać do US 2% jego wartości jeżeli kupuje go z zamysłem sprzedaży?

4). Na sprzedawane rzeczy chciałbym wystawiać fakturę VAT marża oraz faktura VAT 23%. Czy jest możliwość aby firma wystawiała dwa typy rachunków? (tzn. jeżeli zakupię auto od osoby prywatnej wystawię marże jeżeli z firmy FV23%).

5). Czy zakładając firmę z góry muszę zdecydować się czy będę VAT-owcem etc.? Jeżeli tak, to od czego to zależy i co jest korzystniejsze? 

Będę bardzo wdzięczny za porady na w/w pytania i pomoc dla młodego przedsiębiorcy :)

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2016-05-13 14:36 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Rozumiem, że podatek będzie płacony od dochodu.
    1. Księgujemy na podstawie zawartych umów kupna-sprzedaży.
    2. W uproszczeniu można powiedzieć, że podatek będzie od 250 zł. Nadmienię tylko, że przychody i koszty z firmy rozpatrujemy tutaj całościowo a nie w stosunku do jednej rzeczy. Niemniej tak - jeżeli sprzedaliśmy za 1250 zł, zaś nasze koszty wyniosły 250 zł, to podatek będzie liczony od dochodu czyli 250 zł.
    3. Tak - jeżeli wartość rynkowa przedmiotu sprzedaży przekracza 1000 zł. Nie ma tutaj znaczenia to, że zakup nastąpił w celu dalszej sprzedaży.
    4. Tak - opodatkowanie marżą jest tutaj bowiem opcją do wyboru. Podatnik może ale nie musi z niej korzystać. Oczywiście istotne jest też spełnienie określonych warunków, aby z tej procedury skorzystać.
    5. Handel samochodami osobowymi skutkuje obowiązkiem rozliczania podatku VAT. Także w Pana przypadku raczej podatek ten jest nieunikniony.
    Proszę też pamiętać, że nowej elektroniki nie można sprzedać na fakturę VAT marża. Tyczy się ona bowiem jedynie rzeczy używanych (kupionych w odpowiedni sposób).

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących. Doradca podatkowy, nr wpisu 12444

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

  • Jak wystawić krajową fakturę z odwrotnym obciążeniem?

    Jak wystawić krajową fakturę z odwrotnym obciążeniem?

    Sprzedajesz stal, złom, sprzęt komputerowy czy do gier, bądź inne podobne towary firmom? Pamiętaj, że jako sprzedawca w wystawianych fakturach nie powinieneś naliczać podatku VAT - ten bowiem rozlicza kupujący. Jak wystawić fakturę na ...

  • Brak podstawy prawnej zwolnienia podmiotowego na fakturze VAT

    Brak podstawy prawnej zwolnienia podmiotowego na fakturze VAT

    Podatnik korzystający ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, na wystawianych fakturach nie ma obowiązku podawać podstawy prawnej tego zwolnienia - uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji ...

  • Jak dokumentować sprzedaż zwolnioną z VAT?

    Jak dokumentować sprzedaż zwolnioną z VAT?

    Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że podatnik co do zasady nie jest obowiązany do wystawiania faktur w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od tego podatku. Fakturę trzeba jednak wystawić, gdy żąda tego nabywca towaru bądź ...

  • Faktura podatnika zwolnionego z VAT - wymagane elementy

    Faktura podatnika zwolnionego z VAT - wymagane elementy

    W ubiegłym roku nowelizacja przepisów wprowadziła nowy dokument – fakturę podatnika zwolnionego. Od początku 2015 r. z wystawiania faktur skorzystać może każdy polski przedsiębiorca, bez względu na status podatku VAT. Rachunki powoli ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania