Dzień dobry,
zwracam się z wielką prośbą o udzielenie kilku porad dotyczących środków trwałych:
1). Czy następujący zapis w polityce rachunkowości jest prawidłowy: „Niskocenne składniki majątku trwałego” (art. 4 ust. 4). Składniki majątku o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok i wartości początkowej równej lub niższej niż 3500 zł są zaliczenie bezpośrednio do kosztów zużycia materiałów. Kontrolę i ewidencje tych składników prowadzi komórka administracyjna w sposób umożliwiający identyfikacje każdego przedmiotu oraz miejsc ich użytkowania i osób za nie odpowiedzialnych. Składniki majątku powyżej 350 zł, objęte są ewidencją ilościowo-wartościową, a do 350 zł tylko ewidencją ilościową w programie finansowo-księgowym Optima. Niskocenne składniki majątku wpisywane są w kolejności chronologicznej do ksiąg inwentarzowych wg oraz oznakowane numerem, pod którym zostały do niej wprowadzone. W celu zapewnienia lepszej kontroli majątku w księgach rachunkowych prowadzone jest konto syntetyczne dla ewidencji ilościowo-wartościowej”.
Zakupione przedmioty księgowane są w koszty zużycia materiałów na koncie 410 „Zużycie materiałów i energii” konto analityczne wyposażenie równocześnie na kontach 017 „Niskocenne składniki majątku trwałego” i 077 „Umorzenie niskocennych składników majątku trwałego”. Czy lepszym rozwiązaniem byłoby założyć konto pozabilansowe np. 091 „Wyposażenie” i za jego pośrednictwem kontrolować posiadany majątek, konta 017 i 077 zlikwidować?
2). W strukturach Ośrodka Kultury powstała Strefa Historii, w której gromadzone są pamiątki dotyczące naszego miasta. Otrzymane od mieszkańców w darowiźnie będą wyceniane i księgowane na koncie 016 „Dobra Kultury” w korespondencji z kontem 760 „Pozostałe przychody operacyjne”. Czy powyższe księgowania będą właściwe, a następujący zapis w polityce rachunkowości prawidłowy „własne eksponaty i przedmioty do wystaw przeznaczone dla Strefy Historii są ewidencjonowane na koncie „Dobra Kultury” i objęte ewidencją ilościową prowadzona w księgach inwentarzowych i ewidencyjnych w Strefie Historii. Księgi zostały podzielone tematycznie na takie działy jak: świdnickie tradycje lotnicze, tradycje motoryzacyjne, klub Avia i tradycje sportowe oraz życie społeczne i czasy Solidarności. Gazety i książki zinwentaryzowano w oddzielnych księgach. Prowadzone są komputerowo i zawierają następujące informacje: nazwę przedmiotu, datę lun miejsce jego powstania, datę pozyskania do Strefy Historii, nazwisko osoby przekazującej, opis przedmiotu wraz z fotografią. Do ksiąg wpisywane są przedmioty własne i wypożyczane od mieszkańców i firm.
3). Otrzymaliśmy dotację celową oraz środki z PISF na wypożyczenia instytucji w nowoczesny sprzęt. Jednym z nich był zestaw elementów do wyświetlania filmów w technologii 3D. W skład tego zestawu wchodzi: ekran, zestaw kurtynowy do jego ochrony przed zanieczyszczeniem, projektor, procesor dźwięku, komputer oraz ponad 2 tys. okularów jednorazowych w cenie jednostkowej 2,40 netto. Oprócz okularów wszystkie elementy są ze sobą powiązane i nie mogą oddzielnie pracować.
Uważam, że powinnam cały zestaw ująć jako jeden środek trwały i zaliczać do grupy VI oraz amortyzować stawką 10%.
Czy postępuje prawidłowo jeśli go tak zakwalifikuję? A co zrobić z okularami, gdzie powinny być zaksięgowane?
4). Na utworzenie Strefy Historii w ramach projektu otrzymaliśmy środki z MKiDzN na zakup gablot, zestawu witryn wystawienniczych wraz z oświetleniem. W projekcie gabloty i witryny zostały zakwalifikowane jako wydatek inwestycyjny, a oświetlenie bieżący. Uważam, że oświetlenie powinno być zaliczane bezpośrednio w koszty za zużycie materiałów jako wyposażenie, a gabloty i witryny amortyzowane stawką 10% jako wyposażenie placówek kulturalno-oświatowych. Oprócz wymienionego wyposażenia kupiliśmy 3 kioski multimedialne z oprogramowaniem. Wprowadzono do nich informacje i obrazy dotyczące historii naszego miasta. Dzięki nim zwiedzający przesuwając ekran ma możliwość ja poznać. Wobec powyższego czy nie można by ich było zaliczyć do grupy IV ze stawką 30%?
Będę bardzo wdzięczna za pomoc.
PozdrawiamDodano 2013-07-07 11:41 przez Iwak
Witam,
W br otrzymałam dotację z PUP na rozpoczęcie działalności gospodarczej (skup złomu). Jak prawidłowo wpisać w PKPiR wydatki sfinansowane z PUP? Czy mogę zaliczyć bezpośrednio w koszty podatkowe jako wyposażenie powyżej 1500 zł? Użytkowanie będzie na pewno powyżej 1 roku.Zakupy:1) waga platform...
Dodano 2013-07-03 16:16 przez Majchrzak
Witam,
Mam taki problem. Zakupiłam na firmę sprzęt do zaciskania rur hydraulicznych na kwotę 3134,45 zł brutto i nie wiem czy mam jednorazowo wrzucić to w koszty czy zamortyzować i na jaki procent?
Bardzo proszę o pomoc.
Dodano 2013-11-18 11:15 przez a.dudkowska
Witam,
pytanie dotyczy środków trwałych: po otwarciu kina i zakupie nowego sprzętu (projektor, kurtyny), czy do całego wyposażenia można zaliczyć okulary 3D, które są jednorazowe? Jak zaksięgować zakup?
Dodano 2014-06-22 14:58 przez hondaa121
Witam!
Jak należy rozpatrywać laptopa o wartości 2000 zł oraz samochód osobowy o wartości 2900 zł, kiedy chcę rzeczy te przyjąć w użytkowanie w swojej działalności? Tak samochód, jak i laptop są moją własnością.
Za poradą znajomego księgowego wrzuciłam tak jedno, jak i drugie w koszty, w całości. Ni...
Dodano 2014-05-01 23:29 przez konto usunięte
Mam kolejne pytanie, być może teraz uda się uzyskać odpowiedź:
Jutro zamierzam zakupić m.in.
laptopa
monitor
klawiaturę i mysz
drukarkę
i 5 programów
Żaden element nie kosztuje więcej niż 3499 zł. Czy w takim przypadku nie będę musiał wpisywać środków trwałych, a tym samym będę mógł wszystko wrzucić...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Budynek na cudzym gruncie jako inwestycja w obcym środku trwałym?
Budynki czy budowle, gdy te są nowe, amortyzuje się bardzo długo. Co innego nieruchomości tzw. używane czy też inwestycje w obcych środkach trwałych. Niestety podatnik nie ma tutaj dowolności w zakresie klasyfikacji. Musi też pamiętać ...
Nieodpłatne użyczenie części budynku a jego amortyzacja i VAT
Przedsiębiorca który bezinteresownie (nieodpłatnie) udostępnia swoje firmowe składniki majątku zewnętrznym podmiotom, musi z tego tytułu zapłacić ... podatki. W przypadku VAT czynność taką traktuje się jak świadczenie usługi, zaś w ...
Budynek wybudowany na cudzym gruncie amortyzujemy liniowo
Budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie stanowią odrębny środek trwały a nie inwestycje w obcych środkach trwałych. Dlatego też nie można dla nich zastosować 10% stawki amortyzacji przewidzianej dla tych ostatnich - uznał Dyrektor ...
Służbowe mieszkanie może nie stanowić kosztów podatkowych
W określonych sytuacjach zakup mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności. Kosztem w takim przypadku są oczywiście odpisy amortyzacyjne od jego wartości początkowej. Podatnicy próbują jednakże ...
10 dni temu, 08:07
2024-02-23 12:44